top of page

Sahabat Pendosa


Ketika Anak Manusia datang, Dia makan dan minum, lalu semua orang berkata, ‘Lihatlah Dia ini: pelahap, pemabuk, kawan kepada pemungut cukai dan orang berdosa!’ Namun demikian, kebijaksanaan terbukti benar dengan perbuatannya.” Matius 11:19


Berdoalah agar Tuhan menunjukkan kepada anda orang-orang dalam hidup anda dan komuniti yang tidak berasa disayangi oleh Tuhan. Berdoalah untuk anda menjadi kehadiran Injil yang penuh kasih, pengampunan, dan belas kasihan bagi mereka yang telah ditolak dunia dalam nama Yesus.


Doa:


Ya Tuhan,


Saya bersyukur atas teladan yang ditunjukkan oleh Yesus sebagai Sahabat Orang Berdosa dalam Kitab Matius. Saya akui kadangkala saya kurang sensitiviti terhadap orang yang rasa terpinggir atau tidak disayangi Tuhan (sebutkan situasi atau contoh tertentu).


Tolong tunjukkan kepada saya orang di sekeliling saya yang merasa tidak disayangi Tuhan. Tolonglah saya untuk menjadi saksi kasih-Mu kepada mereka, dengan menunjukkan kasih, pengampunan dan belas kasihan yang Yesus miliki.


Ya Tuhan, kuasa kasih dan belas kasihan, berikanlah keberanian dan keikhlasan untuk menjadi kehadiran Injil bagi mereka yang merasa ditinggalkan dan tidak dihargai. Bantu saya untuk memberi perhatian dan mendengar mereka dengan pemahaman dan kasih sayang.


Bapa, saya berdoa agar setiap langkah yang saya ambil akan membawa cahaya kasih-Mu ke dalam kehidupan orang lain. Izinkan saya menjadi kawan kepada mereka yang berasa sunyi, kecewa, atau tidak diterima oleh dunia. Tunjukkan kasih-Mu melalui hidup saya.


Terima kasih, Tuhan, kerana Engkau sentiasa bersedia untuk menunjukkan kasih-Mu kepada sesiapa yang memerlukan. Semoga setiap langkah saya membawa kemuliaan kepada-Mu dan mencerminkan kasih dan belas kasihan-Mu kepada dunia.


Dalam nama Yesus saya berdoa, amin.

Comments


bottom of page