top of page

Tetap Percaya dalam Kesusahan: Kisah Musa dan Orang Israel


Maka kembalilah Musa menghadap TUHAN, katanya, “Ya Tuhan, mengapakah Engkau menyusahkan bangsa ini? Mengapakah pula Engkau mengutus hamba-Mu ini? Sejak hamba-Mu menghadap Firaun untuk berbicara atas nama-Mu, dia telah melakukan kejahatan terhadap bangsa ini. Engkau sama sekali tidak melepaskan umat-Mu.”– Keluaran 5:22-23 (AVB)


Apabila kita berhadapan dengan situasi yang sukar, selalunya kita merasakan keadaan menjadi lebih teruk. Itulah yang dialami Musa dan orang Israel seperti yang tercatat dalam Keluaran 5:22-23. Musa telah meminta Firaun untuk membiarkan orang Israel pergi kerana itulah yang diperintahkan Tuhan kepadanya. Tetapi apabila Musa bertanya, keadaan menjadi lebih buruk bagi dia dan orang Israel.


Saya pasti mungkin pada masa itu Musa berasa seolah-olah dia tidak faham mengapa Tuhan meminta dia melakukan sesuatu jika ia menyukarkan hidup orang Israel. Dan perasaan seperti itu adalah normal dalam keadaan itu. Tetapi inilah berita baiknya, hakikatnya Tuhan sedang bekerja walaupun terasa masa berjalan perlahan dan keadaan menjadi lebih buruk.


Dalam kehidupan dan situasi anda, kadang-kadang ia terasa seperti keadaan menjadi lebih sukar. Tetapi itu tidak selalunya kebenaran. Ya, perkara mungkin buruk, tetapi Tuhan itu baik dan Dia bekerja dalam keadaan anda. Anda hanya perlu bersabar dan terus percaya kepadaNya.


Jadi hari ini, bersemangatlah. Ia mungkin kelihatan seperti keadaan semakin rumit, tetapi hakikatnya Tuhan itu baik dan Dia mempunyai cara untuk membantu anda.


Doa: Tuhan, saya bersyukur karena Engkau sedang bekerja dalam situasi saya. Saya bersyukur karena Engkau mendorong saya untuk teguh berdiri, bersabar, dan percaya kepada-Mu. Dalam nama Yesus, amin.


Student Devo

Comentários


bottom of page