top of page

(1) Bagaimana Mempercayai Tuhan Dalam Musim Penantian ?


“Tetapi bagiku, aku akan menengadah kepada Tuhan. Aku akan berharap kepada Tuhan, Penyelamatku. Allahku akan mendengar aku.”

(‭‭Mikha‬ ‭7‬:‭7‬ ‭AVB‬‬)


Alkitab jelas bahawa kita akan melalui musim yang berbeza dalam hidup. Satu musim yang Tuhan nyatakan berulang kali ialah musim penantian.


Tetapi adalah penting untuk kita mengetahui dan percaya bahawa semasa kita menunggu, Tuhan sedang bekerja. Musim penantian tidak bermakna Tuhan telah berhenti bekerja. Malah, dia membawa kita melalui musim itu kerana dia menggunakan masa untuk bekerja dalam keadaan kita demi kebaikan kita.


Hakikatnya, kita akan menghabiskan sebahagian besar hidup kita menunggu. Jadi, jika kita tidak tahu bagaimana untuk mempercayai Tuhan semasa kita menunggu, kita akan menghabiskan banyak masa hidup kita untuk tidak mempercayai Tuhan.


Kita yang di marketplace, akan mengalami semua itu.


Tuhan tidak pernah tergesa-gesa; dia kekal! Dan semasa Dia bekerja, Dia mahu kita belajar cara mempercayainya semasa kita menunggu.


Kita mungkin bertanya, “Bila, Tuhan? Bilakah ia akan berlaku?” Dan Tuhan mengatakan sesuatu seperti, "Kamu boleh mempercayai Saya dengan ini."


Sudah menjadi fitrah manusia terutama di Marketplace untuk berkata, “Jangan tunggu! Dapatkan itu secepat mungkin.” Atau “lakukan itu secepat mungkin”.  


Tetapi ia bertentangan dengan berkat Tuhan dalam hidup kita—kerana berkat Tuhan datang melalui masa penantian. 


“Dia menjadikan segala sesuatu indah pada waktunya, malah Dia meletakkan keabadian dalam hati mereka. Namun begitu, manusia tidak dapat menyelami pekerjaan yang dilakukan Allah dari awal hingga akhir.”

(‭‭Pengkhutbah‬ ‭3‬:‭11‬ ‭AVB‬‬)


Adakah kita sekarang dalam masa penantian? Mungkin musim sekarang adalah untuk mendapat promotion. Mungkin musim sekarang adalah untuk "orang yang sesuai" untuk datang ke dalam hidup kita. Mungkin musim ini adalah untuk perkahwinan yang akan berlaku, atau bayi yang akan datang, atau peluang pekerjaan baru untuk tiba. Dan kita kecewa dengan betapa perlahannya perkara tersebut berlaku. Kita semua pernah ke sana.


Terdapat janji dalam Alkitab yang bukan sahaja menyatakan kepada kita bahawa Tuhan sedang bekerja tetapi juga bagaimana Tuhan bekerja. Kita perlu menuntutnya semasa kita berada dalam masa penantian kita: 


“Yang sedikit akan menjadi suatu kaum, yang kecil akan menjadi suatu bangsa yang kuat. Aku, Tuhan, akan segera mewujudkannya pada waktunya."

(‭‭Yesaya‬ ‭60‬:‭22‬ ‭AVB‬‬)


Begitulah cara Tuhan bekerja apabila dia mengutus Yesus ke dunia ini. Dunia menunggu beribu tahun untuk dia datang buat kali pertama. Dan kemudian dia datang pada saat yang tepat.


Kami telah menunggu 2,000 tahun sekarang untuk Yesus datang semula. Bilakah perkara itu akan berlaku? Pada masa yang tepat—masa Tuhan. Ketika itulah Dia akan kembali.


Kita yang di marketplace, boleh menggunakan kebenaran yang sama ini pada masa penantian kita. Ingat bahawa kelewatan bukan penafian. Apabila kita fikir Tuhan berkata, "Tidak," Dia mungkin hanya berkata, "Belum. Adakah kita akan terus mempercayai saya melalui ini?”


Mikha berkata, “Tetapi bagiku, aku akan menengadah kepada Tuhan. Aku akan berharap kepada Tuhan, Penyelamatku. Allahku akan mendengar aku.”

(‭‭Mikha‬ ‭7‬:‭7‬ ‭AVB‬‬)


Itulah iman yang diberkati Allah.

bottom of page