top of page

(10) Mempercayai Tuhan Untuk Melakukan Perkara Yang Mustahil

Sambil memandang mereka Yesus menjawab, "Hal itu mustahil bagi manusia, tetapi bagi Allah tidak ada satu pun yang mustahil." (Matius 19:26 AVB)



Di marketplace, apakah kita mempunyai rancangan yang besar? Kita harus melakukan dan mimpikan yang besar kerana kita mempunyai Tuhan yang besar.


Orang akan berkata, "Kita fikir kita siapa?" Itu adalah soalan yang salah. Persoalannya ialah, “Pada pendapat kita, siapakah Tuhan itu?” Tuhan kita boleh melakukan apa sahaja.


Yesus pun menyentuh mata mereka sambil berkata, "Kerana imanmu, terjadilah seperti apa yang kamu inginkan!" (Matius 9:29 AVB)


Allah boleh gunakan kita. Dia mahu memberkati kita. Dia mahu melakukan perkara yang mustahil di dalam hidup kita. Dia mahu kita menjadi pengubah dunia. Tetapi dia menunggu kita untuk mempercayainya.


Mari kita berhenti berkata,

  • "Saya tidak boleh."

  • "Saya tidak boleh membuat perkahwinan ini berjaya."

  • "Saya tidak boleh melakukan apa yang Tuhan mahu saya lakukan."

  • "Saya tidak boleh mengasihi mereka yang berbeza daripada saya."

Itu semua adalah pembohongan! Semua perkara boleh dilakukan dengan Tuhan.


“Kepada Allah yang berkuasa melakukan segala-galanya dengan limpah kurnia melebihi permintaan dan sangkaan kita, menurut kuasa-Nya yang bertindak dalam diri kita” (Efesus 3:20 AVB)


Itulah sebabnya, melalui kebaktian ini, saya mendorong anda. Ini kerana saya tahu anda mempunyai potensi yang sangat besar—jauh melebihi apa yang pernah anda bayangkan. Tuhan ingin menggunakan anda, dan menurut iman anda itu akan dilakukan kepada anda.


Adakah kita tahu apakah tentangan terbesar terhadap iman anda? Ia bukan orang lain. Ia bukan pengkritik. Ia bukan Iblis pun. Ia adalah ketidakpercayaan kita sendiri.


Kita ada pilihan. Kita boleh memilih untuk mempercayai Tuhan—atau tidak. Kita boleh memilih untuk mempercayai Tuhan—atau tidak. Terdapat banyak perkara yang kita tidak mempunyai kawalan. Tetapi kita boleh memilih untuk beriman kepada Tuhan. Adakah kita mahu Tuhan melakukan perkara yang mustahil dalam hidup anda?


Di marketplace, inilah yang mahu Tuhan lakukan untuk kita melakukan yang mustahil. Mari kita mula percaya.


bottom of page