top of page

(2) Iri Hati Adalah Tanda Bahawa Kita Tidak Percaya Tuhan

“Oleh itu kita juga, yang dikelilingi dengan sebegitu ramainya saksi, hendaklah menjauhi beban dan dosa yang amat mudah menjerat kita, dan berlari dengan gigih dalam perlumbaan yang ditentukan bagi kita. “ (Ibrani 12:1 AVB)

Salah satu tanda bahawa iri hati ada dalam hati kita dan perlu dihapuskan ialah kita sentiasa menggunakan ungkapan ini: "Tidak adil." (It is not fair)


Kita tahu bunyi ungkapan itu:

  • "Tidak adil dia boleh berbuat demikian dan saya tidak!"

  • "Tidak adil bahawa ia mudah untuknya dan bukan untuk saya."

  • "Adalah tidak adil anak mereka mendapat anugerah itu dan saya tidak."

  • "Adalah tidak adil mereka mampu membayar percutian itu dan saya tidak mampu."


Iri hati sebenarnya adalah satu pertempuran dengan Tuhan. Kita berperang dengan Tuhan setiap kali kita iri hati. Apabila anda iri hati, kita berkata, "Tuhan, Engkau telah menciptakan saya, tidak baik. Saya mahu yang lebih baik. Saya mahu menjadi seperti kawan saya yang lain”


Masalahnya ialah: Apabila kita iri hati, kita tidak mempercayai Tuhan. kita tidak percaya bahawa Tuhan mempunyai hasrat terbaik untuk kita. Kita tidak percaya bahawa Tuhan tahu lebih daripada kita tentang perkara yang terbaik untuk kita.


Kita tidak mempunyai beberapa perkara dalam hidup kerana Tuhan mengetahui sebab yang kita tidak sepatutnya memilikinya.

  • Ada beberapa kurnia yang Allah tidak berikan kepada kita.

  • Ada beberapa peluang yang Allah tidak berikan kepada kita.

  • Dan terdapat beberapa pengalaman dalam hidup yang kita tidak dapat.


Kita boleh mengepalkan penumbuk tangan kerana marah—atau percaya kepada Tuhan. Tuhan lebih bijak daripada kita, dan Dia lebih mengetahui.


Baca sekali lagi: Dia lebih tahu!


Tuhan telah memberikan setiap daripada kita perlumbaan untuk berlari. Kita tidak boleh berlari perlumbaan orang lain, dan tiada orang lain boleh berlari perlumbaan kita. Kita boleh sama ada berlari dalam perlumbaan yang Tuhan berikan kepada kita, atau kita boleh membuat perlumbaan kita sendiri. Kebanyakan orang memilih untuk membuat perlumbaan mereka sendiri dalam hidup dan kemudian tertanya-tanya mengapa mereka menemui jalan buntu.


Sebaliknya, Tuhan mahu kita berlumba dalam perlumbaan yang Dia sediakan untuk kita. Dia telah mencipta bentuk rancangan untuk hidup kita.


Apabila kita memberi tumpuan kepada perlumbaan Tuhan, kita tidak perlu risau tentang perlumbaan yang dijalankan oleh orang lain. Kita tidak akan diganggu oleh orang ramai yang bersorak atau mengejek di tempat duduk. Kita hidup untuk satu penonton: Tuhan.


Kita yang bekerja di marketplace, bekerja untuk Tuhan.


Alkitab berkata dalam Ibrani 12:1, “Oleh itu kita juga, yang dikelilingi dengan sebegitu ramainya saksi, hendaklah menjauhi beban dan dosa yang amat mudah menjerat kita, dan berlari dengan gigih dalam perlumbaan yang ditentukan bagi kita. “


Semakin kita, yang di marketplace, memahami panggilan Tuhan di dalam hidup kita, semakin kurang kita bimbang tentang apa yang Tuhan telah memanggil orang lain untuk lakukan. Setiap masa yang dihabiskan untuk mendengki orang lain adalah masa yang sia-sia. Jadilah siapa yang Tuhan jadikan kita!


bottom of page