top of page

(5) Percayalah Firman Tuhan, Bukan Ketakutan Kita


“Aku sukacita menjalankan kehendak-Mu, ya Allahku; dan hukum-Mu tertera dalam hatiku."

Mazmur 40:8 (AVB)



Kita meneruskan pandangan kami pada tiga wanita bijak pada waktu Krismas. Hari ini kita akan bertemu dengan Maria, wanita muda yang menjadi ibu Yesus. Dia menunjukkan kebijaksanaan melebihi usianya apabila dia memilih untuk mempercayai Firman Tuhan dan bukannya ketakutannya sendiri. Bayangkan kita adalah Maria. Dia tidak lebih tua daripada 16 apabila malaikat memberitahu dia akan melahirkan seorang anak lelaki—walaupun dia tidak pernah bersama lelaki.


Dan bapa bayinya? Tuhan.


Bayangkan semua ketakutan yang ada dalam fikiran Maria.


  • Pertama, terdapat ketakutan terhadap kritikan: "Bagaimana saya akan memberitahu ibu saya?"

  • Kemudian dia mempunyai ketakutan akan ketidakcukupan: "Bagaimana di dunia ini saya boleh menjadi ibu kepada anak Tuhan?"

  • Kemudian, sudah tentu, dia menghadapi ketakutan perubahan: "Berapa banyak cara ini akan mengubah hidup saya?"


Kita tidak boleh menyalahkan Maria kerana takut. Tetapi malaikat itu memberitahu Maria, “Sebabnya bagi Allah tidak ada yang mustahil." (Lukas 1:37 AVB)


Maria tahu Firman Tuhan. Kemudian dalam kitab Lukas, dia menyanyikan lagu yang mengandungi sekitar 10 ayat Perjanjian Lama. Dia tahu Alkitab dengan baik sehingga dia boleh menulis lagu itu dengan serta merta.


Jadi, apabila malaikat itu datang kepadanya, Maria merenungkan dalam hatinya semua perkara yang dia tahu benar tentang Tuhan dari Firman-Nya: “Tuhan mengasihi saya. Tuhan memilih saya. Tuhan bersama saya. Tiada yang mustahil bagi Allah. Saya boleh menangani ini—bukan kerana kekuatan saya, tetapi kerana kehadiran Tuhan.”


Kemudian dia memilih untuk mempercayai Firman Tuhan daripada ketakutannya sendiri. “Maria berkata, "Aku ini hamba Tuhan. Semoga terjadilah kepada ku seperti yang engkau katakan itu." Lalu malaikat pun meninggalkannya” (Lukas 1:38)


Maria dengan bijak berserah kepada kehendak Tuhan. Dia seperti Raja Daud, yang berkata: “Aku sukacita menjalankan kehendak-Mu, ya Allahku; dan hukum-Mu tertera dalam hatiku." (Mazmur 40:8 AVB)


Orang bijak berkata, "Apa sahaja yang Tuhan kehendaki untuk hidup saya, saya ikut. Saya mungkin tidak memahaminya, tetapi saya akan melakukan kehendak-Nya.". Perkara yang sama boleh kita lakukan di marketplace.


Alkitab berkata, “tetapi Maria menyimpan segala perkara ini dalam hatinya dan merenunginya.” (Lukas 2:19 AVB)


Di marketplace, kita akan berhadapan dengan berbagai ketakutan dan cabaran. Mari kita jadi seperti Maria. Tuhan memberkati Maria kerana dia memilih untuk mempercayai Firman Tuhan daripada ketakutannya. Dia mahu anda melakukan perkara yang sama.



bottom of page