top of page

(5) Sembah Tuhan Walau Apa Pun


“Kemudian rahsia itu diungkapkan kepada Daniel dalam penglihatan pada malam hari. Lalu Daniel memuji Allah semesta langit.” (Daniel 2:19 AVB)





Kebanyakan kita tidak tahu apa yang perlu dilakukan apabila kita berhadapan dengan situasi yang mustahil. Tahukah kita bahawa seorang remaja lelaki beribu tahun dahulu boleh mengajar kita. Kita boleh mempelajari beberapa prinsip yang luar biasa daripada cara Daniel menangani permintaan yang mustahil oleh raja paling berkuasa dalam tempoh masanya. Kita boleh melihat Daniel memodelkan empat tindakan :


  • Jangan panik, dan kemudian dapatkan semua fakta.

  • Minta lebih masa.

  • Kumpul pasangan solat.

  • Mintalah pertolongan ajaib daripada Tuhan.


Perkara seterusnya yang kita pelajari daripada Daniel ialah menyembah Tuhan.


Adalah penting untuk memahami bahawa ibadah adalah lebih daripada sekadar muzik. Terdapat beribu-ribu cara untuk beribadah. Setiap kali kita mengalihkan perhatian kita kepada Tuhan, itu adalah ibadah. Apabila kita menyatakan kasih kita kepada Tuhan, itu adalah ibadah. Kita tidak perlu berada di gereja untuk beribadah.


Apabila kita menyembah Tuhan, kita mengalihkan tumpuan kita daripada masalah kita dan kepada Tuhan.


Alkitab berkata,“Kemudian rahsia itu diungkapkan kepada Daniel dalam penglihatan pada malam hari. Lalu Daniel memuji Allah semesta langit.” (Daniel 2:19 AVB)


20 Kata Daniel, "Segala puji bagi nama Allah selama-lamanya, kerana hikmah dan kekuatan milik-Nya! 21 Dia mengubah waktu dan musim, Dia memecat dan melantik raja-raja. Dia mengurniakan hikmah kepada orang bijak dan pengetahuan kepada orang yang memiliki pengertian. 22 Dia menyingkapkan hal-hal yang dalam dan tersembunyi. Dia mengetahui apa yang ada di dalam gelap, dan cahaya menetap dalam-Nya. 23 Ya Allah nenek moyangku,

aku mengucap syukur dan memuji Engkau, kerana Engkau mengurniakan kepadaku kebijaksanaan dan kekuatan. (Daniel 2:20-23)


Petikan ini menunjukkan kepada anda cara menyembah Tuhan di tengah-tengah krisis. Secara khusus, Daniel melakukan tiga perkara:

  • Dia memuji Tuhan kerana siapa Dia (ayat 20),

  • memuliakan Tuhan atas apa yang dia lakukan (ayat 21-22),

  • dan berterima kasih kepada Tuhan atas pertolongannya (ayat 23).


Itu adalah ibadah. Lakukan itu, dan kita akan mengalihkan tumpuan daripada anda dan masalah anda dan meletakkannya kepada Tuhan.


Dan dia sentiasa di mana tumpuan kita sepatutnya.


bottom of page