top of page

(8) Percayalah Kepada Tuhan Satu Hari Demi Satu Hari.


“Jangan bimbangkan apa pun. Dalam segala hal, dengan berdoa dan memohon, dengan mengucapkan kesyukuran, beritahulah hasratmu kepada Allah. Dan sejahtera Allah yang melebihi pengertian manusia akan memelihara hati dan fikiranmu dalam Kristus Yesus. Akhir sekali, saudara-saudaraku, apa sahaja yang benar, apa sahaja yang mulia, apa sahaja yang adil, apa sahaja yang suci, apa sahaja yang indah, apa sahaja yang dipandang tinggi – jika ada sesuatu yang baik dan jika ada sesuatu yang terpuji – tumpukan fikiran kepadanya.”

(‭‭Filipi‬ ‭4‬:‭6‬-‭8‬ ‭AVB‬‬)


Tuhan mahu kita mempercayaiNya satu hari demi satu hari. Dia mahu kita meminta "roti harian" kita (Matius 6:11), bukan untuk roti mingguan, roti bulanan, atau roti tahunan kita.


Alkitab berkata, “Jangan bimbangkan apa pun. Dalam segala hal, dengan berdoa dan memohon, dengan mengucapkan kesyukuran, beritahulah hasratmu kepada Allah. Dan sejahtera Allah yang melebihi pengertian manusia akan memelihara hati dan fikiranmu dalam Kristus Yesus. Akhir sekali, saudara-saudaraku, apa sahaja yang benar, apa sahaja yang mulia, apa sahaja yang adil, apa sahaja yang suci, apa sahaja yang indah, apa sahaja yang dipandang tinggi – jika ada sesuatu yang baik dan jika ada sesuatu yang terpuji – tumpukan fikiran kepadanya.”

(‭‭Filipi‬ ‭4‬:‭6‬-‭8‬ ‭AVB‬‬)


Petikan ini mengajar empat perkara yang perlu dilakukan setiap hari untuk mempercayai Tuhan:


1) Jangan bimbang apa pun. 

“Oleh itu, jangan khuatir tentang hari esok, kerana hari esok akan khuatir tentang hal-halnya sendiri. Setiap hari sudah cukup dengan kesusahan sehari." (‭‭Matius‬ ‭6‬:‭34‬ ‭AVB‬‬)


Mengapa kebimbangan menjadi masalah besar? Kerana ia bukan sekadar tabiat buruk … ia adalah dosa. Tetapi Tuhan menepati janji-Nya, dan kita boleh percaya bahawa Dia akan menjaga kita.


2) Berdoa dalam segala hal. 

“Dia tidak mengecualikan Anak-Nya sendiri, tetapi menyerahkan-Nya untuk kita semua. Oleh itu, tidakkah Dia, bersama Anak-Nya itu, juga akan memberikan segala-galanya kepada kita dengan rela?” (‭‭Roma‬ ‭8‬:‭32‬ ‭AVB‬‬)


Doa mengubah keadaan. Tuhan akan menyelesaikan masalah terbesar kita. Dosa yang menghalang kita dari syurga. Tuhan mengutus Yesus untuk mati untuk kita. Jika Tuhan cukup mengasihi kita dengan mengutus Yesus mati untuk kita, tidakkah kita fikir Tuhan cukup mengasihi kita untuk mengurus semua masalah kita yang lain?


3) Bersyukur kepada Tuhan dalam segala hal. 

Walau apapun yang terjadi, bersyukurlah. Alkitab tidak mengatakan, "Untuk segala sesuatu, bersyukurlah." Ia berkata, “Dalam segala hal, mengucap syukurlah” (1 Tesalonika 5:18). Kita tidak perlu bersyukur untuk perkara buruk dalam hidup kita. Kita tidak sepatutnya bersyukur atas kejahatan. Kita tidak perlu bersyukur kerana kanser atau kemalangan kereta. Tetapi Tuhan berkata bahawa dalam segala hal anda boleh bersyukur. kenapa? Kerana kita tahu bahawa Tuhan akan menjaga kita. Kita tahu Tuhan akan memenuhi keperluan kita. Kita tahu dia akan membantu kita.


4) Fikirkan perkara yang baik. 

Dalam Filipi 4, Tuhan telah memberikan anda senarai perkara untuk difikirkan—apa sahaja yang benar, apa sahaja yang mulia, apa sahaja yang adil, apa sahaja yang suci, apa sahaja yang indah, apa sahaja yang dipandang tinggi, baik dan terpuji 


Di manakah kita mencari perkara yang murni dan indah untuk difikirkan? Kita tidak akan mendapati mereka menonton TV atau melayari melalui media sosial. Kita akan mendapati pemikiran yang murni, indah, dan mulia dalam Firman Tuhan. Bacalah, kaji, hafal, dan penuhkan fikiran anda dengannya. Yesaya 26:3 berkata, “Engkau akan menjaga orang yang tekadnya teguh dengan damai yang sempurna kerana dia percaya kepada-Mu.”

‭‭

Jadikan hari ini marilah kita mula mempercayai Tuhan satu hari demi satu hari. 


bottom of page