top of page

Ada Pengharapan Bagi Orang Percaya yang Berdoa.


Mazmur 126:4 (TB) Pulihkanlah keadaan kami, ya TUHAN, seperti memulihkan batang air kering di Tanah Negeb!


Mazmur 126:5 (TB) Orang-orang yang menabur dengan mencucurkan air mata, akan menuai dengan bersorak-sorai.


Jika pada saat ini kita merasakan kepenatan dan kekecewaan dalam melewati segala sesuatu perkara yang terjadi dalam kehidupan. Jika pada saat ini kita merasa sukar untuk melakukan sesuatu pekerjaan pelayanan kita baik dalam kehidupan sehari hari yang benar dihadapan Tuhan oleh kerna ditindas oleh segala cabaran dan ujian. Percayalah, setiap lelah, tangisan dan raungan doa yang kita lakukan dengan benar dan jujur dihadapan Tuhan bukanlah hal yang sia sia kerana Tuhan sudah janjikan bahawa dia dipihak kita sampai ke garisan penamat, Tuhan pasti memulihkan keadaan orang percaya kepada-Nya bahkan sehingga kita akan dapat menuai cepat atau lambat dengan sorak sorai. Oleh itu, bacalah juga dalam


Ulangan 31:6 (TB) Kuatkan dan teguhkanlah hatimu, janganlah takut dan jangan gemetar karena mereka, sebab TUHAN, Allahmu, Dialah yang berjalan menyertai engkau; Ia tidak akan membiarkan engkau dan tidak akan meninggalkan engkau."


Tuhan akan menyertai setiap liku kehidupan kita, janganlah takut dan gementar. Maka dengan penuh keyakinan, bergeraklah maju dan percaya Tuhan berserta dengan kita!


RENUNGKAN:

1) Renungkan lah Mazmur 126:1-6 dan Ulangan 31:6 sehingga setiap hati kita dipimpin dan disegarkan tetap memilih untuk tetap berdoa dan percaya, menjadi duta kemuliaan Tuhan kita yang dashyat.



PERKARA DOA:


1) Berdoalah supaya setiap pemimpin orang percaya didinominasi apa pun akan dipulihkan, tetap teguh hati dalam melakukan apa pun pelayanan yang sedang dikerjakan bagi kemuliaan Tuhan. Isytiharkan ayat firman Tuhan Mazmur 126:1-6 didalam doa kita bahawa apa yang kita tabur harini akan menjadi tuaian yang penuh kemuliaan bagi nama Tuhan.


2) Berdoalah untuk Gereja-gereja yang mungkin menghadapi cabaran atau kekurangan dari segi apapun keperluan pada waktu ini dengan sungguh supaya Tuhan menghantar pertolongan, memimpin dan memberkati jiwa-jiwa yang hadir dan berharap. Segala sesuatu yang dilakukan tidak sia-sia tetapi tetap berhasil.


3) Doakanlah para penginjil di Malaysia, apapun pengorbanan yang mereka lakukan atau berapapun jiwa yang mereka temukan, biarlah ada campurtangan Tuhan, menguat dan meneguhkan hati mereka dengan penuh kesabaran. Tuhan memberi mereka hikmat dan kebijaksanaan didalam melakukan pelayanan yang mencabar.


Julina

Comments


bottom of page