top of page

Adakah Bintang-Bintang Memberi Panduan?


'Biarlah ahli-ahli nujum, para penilik bintang yang meramal tiap-tiap bulan, tampil… Api akan membakar mereka. Mereka tidak dapat melepaskan diri daripada kuasa nyala api...'(Yesaya 47:8-15, ayat 13-14).


Renungan:


Salah satu perkembangan menggerunkan dalam masyarakat sekarang ialah semakin ramai orang beralih kepada horoskop dan panduan New Age untuk melihat apa yang mungkin berlaku pada masa akan datang. Kristian juga ada di kalangan kumpulan ini. Surat pembaca yang saya baca di majalah Kristian Amerika bertanya: 'Adakah betul dan wajar bagi seorang Kristian untuk meminta panduan horoskop?' Jawapan yang diberikan adalah begini: 'Saya tidak akan mengesyorkannya, tetapi sebenarnya saya tidak melihat ada bahaya dalamnya.' Tiada bahaya? Baca kisah dalam Kisah Para Rasul 16 tentang gadis hamba yang dirasuki roh jahat yang meramal masa depan, dan lihat bagaimana Paulus menangani perkara tersebut.


Seorang pendeta injili memberitahu saya baru-baru ini tentang kejutannya mendapati bahawa banyak anak muda di gerejanya mengakui bahawa mereka secara berkala mengkaji horoskop surat khabar atau majalah, dan menganggapnya sebagai hiburan yang tidak berbahaya dan suci. Mencari panduan dari bintang-bintang boleh mengalirkan dan merosakkan hidup anda secara rohaniah. Ia adalah kebodohan mutlak untuk percaya bahawa kehidupan ditentukan oleh gumpalan bahan yang mengapung di angkasa. Minat dalam astrologi (berbeza dengan astronomi) tidak akan membawa anda kepada Allah - tetapi menjauhkan anda daripada-Nya.


Alkitab mengandungi banyak teks yang memberitahu kita bahawa Allah ingin memandu kita - dan membimbing kita secara langsung. Lihatlah, sebagai contoh, Yesaya 58:11: 'TUHAN akan selalu memimpin engkau,...(saya garis bawahi). Jelas Allah ingin kita menjalani kehidupan yang dibimbing, tetapi bimbingan itu harus datang bukan dari benda-benda kekal tetapi dari Dia yang meletakkannya di tempat mereka dan menetapkannya di orbit mereka. Janji dari Yang Maha Kuasa adalah bahawa Dia akan membimbing kita. Mengapa, maka, berpuas hati dengan dibimbing oleh bintang-bintang apabila anda boleh dibimbing oleh Allah yang menciptakannya?


Renungan Lanjut:

Ulangan 4:19;

18:9-13;

Mazmur 19:1-14


Doa:

Ya Bapa, bolehkah kami benar-benar menolak ketergantungan pada cahaya-cahaya yang berkelip dan bergantung sepenuhnya pada Anak-Mu yang berkata: 'Aku adalah terang dunia.' Semoga dosa berhala ini dihalau dari tengah-tengah kita. Dalam nama Yesus. Amin.


Rev Gerawat Maran


Comentários


bottom of page