top of page

Ajar Aku jalanMu


“…Ajarlah aku kehendak-Mu, ya TUHAN, dan aku akan menurutnya dengan setia; ajarlah aku menghormati Engkau dengan sungguh-sungguh...” Mazmur 86:11


Pemazmur memohon kepada TUHAN untuk mengajar dan menunjukkan kepada dirinya akan jalan-Nya agar dia tahu jalan yang harus dia tempuhi dan ikuti. Sebab dia mahu berjalan menurut kebenaran-Nya dan tetap memiliki hati yang takut akan Tuhan.


Walaupun pemazmur ini sudah mengalami banyak perkara daripada Tuhan didalam perjalanan hidupnya, namun dia tetap berdoa memohon kepada Tuhan untuk mengajar dan menunjukkan kepadanya “jalan-Nya” yang harus dia tempuhi dan ikuti!


Pemazmur mahu Tuhan menunjukkan kepadanya jalan yang Dia telah tetapkan bagi dirinya untuk dia jalani. Sebab di perlukan Tuhan menunjukkan jalanNya bagi dirinya ikuti agar rasa ragunya tentang jalan Tuhan dilenyapkan, dengan mengetahui jalan Tuhan maka segala yang dia dilakukan didalam hidupnya sesungguhnya berkeanan kepada Tuhan.


Oleh itu sebagai seorang yang percaya kepada Tuhan pada hari ini, kita perlu meneladani pemazmur bagaimana kita harus menjalani kehidupan kita setiap hari. Kita harus belajar untuk mendengar dan peka kepada suara Tuhan tentang apa yang Dia inginkan kita lakukan dalam hidup kita setiap hari.


Kita harus mengelakkan sikap yang mengambil remeh tentang jalan Tuhan bagi diri kita, sebab sebagai manusia, kita terbatas dengan banyak perkara. Oleh itu kita perlu campurtangan Tuhan untuk menolong kita mengenal apakah yang Tuhan mahu kita lakukan.


Ingat Kristus adalah jalan dan kebenaran hidup kita, oleh itu kita harus belajar mengenai Kristus dan berjalanNya bagi kehidupan kita. Agar kita tidak tersesat daripada jalanNya, dengan itu setiap hari kita harus memohon Tuhan untuk mengajar dan menunjukkan jalanNya untuk kita ikuti.


Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepadaMu, memohon agar Tuhan mengajar saya akan jalanMu setiap hari, agar saya terus berjalan dalam jalanMu dan memuliakan namaMu. didalam nama Tuhan Yesus saya berdoa amin.


Pr Patrick Taie

bottom of page