top of page

Apabila Keingkaran Mengusir Kasih


Yesus berkata kepadanya, “Janganlah kamu larang dia. Orang yang tidak melawan kamu berpihak kepada kamu.” (Lukas 9:46-62, ayat 50)


Renungan:


Tiada keraguan bahawa keingkaran dan prasangka amatlah tidak disukai oleh Yesus Kristus. Dia terluka apabila menerima perlakuan tersebut, dan Dia juga terluka apabila melihat orang lain mengalami hal tersebut.


Ayat kita hari ini menunjukkan Yohanes memalingkan diri kepadaNya dan berkata, 'Guru... kami melihat seseorang menghalau setan dalam namaMu dan kami cuba menghalangnya, kerana dia bukan dari golongan kita' - dan Yesus. Seseorang mungkin terfikir apa yang Yohanes jangkakan Yesus katakan. Nampaknya dia mengumumkannya dengan cara seorang lelaki yang agak gembira dengan kesiapannya. Menghalau setan! Dalam NamaMu! Yesus segera menjelaskan dan berkata, 'Jangan larang dia... kerana sesiapa yang tidak menentang kamu, ia menyokong kamu.'


Roh keingkaran dan prasangka tidak mati bersama zaman apostolik - ia masih ada bersama kita. Sepanjang zaman, satu kumpulan pengikut Yesus telah menghalang kumpulan lain pengikut Yesus dengan alasan yang tidak lebih serius daripada 'mereka bukan daripada golongan kami'. Beberapa tahun yang lalu, saya dijemput untuk berkhotbah di Katedral Westminster, London (tidak di gereja sebenarnya tetapi di sebuah dewan yang bersebelahan) oleh kumpulan Katolik yang gemar membaca Every Day with Jesus. Beberapa bulan kemudian, semasa berkhotbah di majlis CWR di Westminster Central Hall, saya sebenarnya menyebutkan bahawa saya telah berkhotbah di Katedral Westminster. Dalam beberapa hari, saya menerima surat daripada kumpulan orang Kristian yang mempertikaikan saya dan mengatakan bahawa mereka tidak lagi mahu ada hubungan dengan CWR atau meneruskan membaca Every Day with Jesus. Saya sangat sedih, bukan kerana diri saya sendiri tetapi kerana mereka; sedih kerana keingkaran mengusir kasih.


Renungan Lanjut:


Kisah Para Rasul 15:1-21


Doa:

Ya Bapa, bantulah saya untuk melihat bahawa walaupun pandangan saya mengenai kebenaran mungkin menyebabkan saya berbeza dengan saudara-saudari Kristian saya, ini tidak perlu, dan sepatutnya tidak menyebabkan kekurangan kasih saya. Kerana apabila saya jatuh cinta - saya jatuh - dengan bulat. Amin.


Rev Gerawat Maran

bottom of page