top of page

Bagaimanapun dalam Lubang Itu...


Memang dahulu kamu berniat melakukan kejahatan terhadapku, tetapi Allah memaksudkan perbuatan kamu untuk tujuan yang baik...

(Kejadian 50:14-26, ayat 20)


Renungan:

Kita terus merenungkan kebenaran agung tentang kebangkitan Tuhan kita. Semalam kita merujuk kepada kisah Elie Wiesel yang dalam bukunya Night menyimpulkan bahawa Allah tidak mengambil berat tentang alam semestanya dan akibatnya dia mengembangkan perasaan keras dan pahit terhadap Yang Maha Kuasa.


Bagaimanakah kisahnya berbeza dengan kisah yang diceritakan oleh Corrie ten Boom dalam The Hiding Place. Segala keperitan dan penderitaan di dalam Night hadir dalam kisah yang mencengkam hati Corrie. Dia juga melihat orang dibunuh, melihat saudara perempuannya meninggal, merasakan pedihnya cambuk dan merasakan di sekelilingnya mengalami kehancuran kebajikan. Tetapi ada unsur lain yang hanya dapat difahami oleh minda Kristian - iaitu iman dan harapan. Berkali-kali, dia merujuk kepada cara Tuhan mengubah kejahatan menjadi kebaikan. Jika anda telah membaca kisah itu, anda akan mengingati banyak mukjizat yang berlaku, kajian alkitab tersembunyi, waktu-waktu berdoa dengan orang percaya lain, tindakan pengorbanan dan belas kasihan yang besar, dan sebagainya. Buku Wiesel menyebabkan keputusasaan yang tidak dapat dikalahkan, tetapi buku Corrie membawa kepada harapan yang luar biasa.


Apakah yang menyebabkan perbezaan ini? Ia adalah kebangkitan Yesus. Kebangkitan adalah seperti suar dalam lautan penderitaan dan kesakitan yang bergelora, memancarkan mesej kehidupan dan harapan yang kuat. Dia berkata, "Dosa, kesakitan, dan penderitaan bukanlah jawapan terakhir - Tuhan adalah jawapan terakhir." Maka berimanlah dengan iman Allah. Putera-Nya mengatasi semua yang didatangkan oleh kehidupan, dan Dia duduk sekali lagi di atas takhta alam semesta, setelah secara peribadi mengalami kesakitan yang paling dalam dari umat manusia. Seperti yang dikatakan oleh Corrie ten Boom dalam The Hiding Place: "Di dalam jurang, bagaimanapun, kasih Tuhan telah turun lebih dalam lagi."


Renungan Lanjutan:

Mazmur 91: 1-16;

Rom. 6: 5-11; 8: 9-11


Doa:

Bapa yang penuh kasih dan penyayang, jelas bahwa Engkau memiliki keyakinan pada kemampuan-Mu untuk mengubah segala sesuatu yang negatif di alam semesta ini menjadi sesuatu yang positif dan baik. Tuangkan keyakinan yang sama ke dalam diriku juga. Dalam nama Yesus. Amin.


Rev Gerawat Maran

bottom of page