top of page

Bebas daripada Tabiat Tidak Sihat


Sebagaimana kamu tahu, dalam lumba lari, semua peserta mengambil bahagian tetapi hanya seorang yang mendapat hadiah. Oleh yang demikian, berlarilah, hingga menerima hadiah.Setiap ahli sukan yang bertanding dalam sukan berlatih dengan gigih, kerana ingin mendapat mahkota, walaupun mahkota itu tidak kekal. Tetapi kita menjalani latihan yang ketat untuk mendapat mahkota yang kekal. Oleh itu, aku terus-menerus lari ke garis penamat. Juga seperti ahli tinju, aku tidak mahu mensia-siakan tumbukanku. Aku bersungguh-sungguh melatih tubuhku, untuk menguasai diri, supaya aku tidak ditolak setelah mengkhabarkan Injil kepada orang lain.1 Korintus 9:24-27

Pada kali ini, mari kita renungkan ayat yang mengajak kita hidup dengan tujuan yang jelas. Tuhan mahu kita menjalani kehidupan yang berdisiplin dan mengarahkan segala yang kita lakukan kepada-Nya. Kita boleh berdoa kepada Bapa kita untuk membantu kita hidup dengan tujuan yang kukuh. Mintalah Dia memberi kita kehendak untuk menyerahkan semua perkara kita kepada-Nya dan melatih hati dan badan kita. Berdoalah agar kita menjadi tidak bertolak ansur dengan dosa-dosa kecil, mengingati bahawa segala yang kita lakukan sama ada memuliakan atau menghina Yesus.


Doa:

Ya Tuhan, dalam doa ini saya memohon kepada-Mu untuk membantu saya hidup dengan tujuan yang jelas. Berilah saya kemahuan untuk menyerahkan semua jalan hidup saya kepada-Mu dan melatih hati dan tubuh saya dalam disiplin. Bimbinglah saya untuk tidak bertoleransi terhadap dosa-dosa kecil, supaya segala yang saya lakukan memuliakan dan memuliakan Yesus.


Bapa, bantulah aku untuk hidup dengan kekuatan yang Engkau berikan kepada saya, agar saya tidak hidup sia-sia. Berilah saya fokus dan keazaman yang kuat untuk menjalani kehidupan dengan tujuan yang betul, supaya saya dapat hidup sebagai saksi untuk kemuliaan-Mu. Tolonglah saya agar tidak tergoda dengan dosa dan godaan yang datang dalam pelbagai bentuk.


Terima kasih, Tuhan, kerana Engkau menunjukkan teladan disiplin dan tekad dalam kehidupan Yesus. Bantu saya untuk mengikuti teladan-Mu dan menjalani kehidupan yang berdisiplin, menjauhkan semua dosa dan tabiat yang berbahaya. Dalam nama Yesus, yang memberi kekuatan dan kebebasan, saya berdoa. Amin.


Comments


bottom of page