top of page

Benih Yang Jatuh Di Tempat Yang Berbatu


“..Benih yang jatuh di tempat yang berbatu bagaikan orang yang mendengar perkhabaran itu lalu segera menerimanya dengan sukacita........” Matius 13:20


Yesus berkata bahawa terdapat “Benih yang jatuh di tempat yang berbatu” hal ini merujuk kepada mereka yang mendengar dan menerima ajaran tentang Kerajaan Allah, dengan sangat cepat dan sukacita. tetapi tidak membiarkan ajaran itu masuk ke dalam hatinya lebih dalam.


Mereka hanyalah menerima ajaran Firman Tuhan itu dengan gembira dan menyimpan ajaran itu sebentar dalam hatinya. Oleh itu ketika mereka menghadapi kesulitan atau penganiaya oleh karena ajaran yang mereka telah terima, maka mereka pun menyerah dengan sangat cepat.


Pada hari ini terdapat banyak orang yang sangat senang mendengar khotbah yang bagus, tetapi tidak banyak orang yang membiarkan diri mereka dibentuk olehnya. Mereka hanya senang mendengar dan tidak membiarkan ajaran itu mengubah dan mengatur hidupnya.


Oleh itu marilah kita menyelidiki hati kita, apakah kita suka mendengar firman tetapi tidak membiarkan firman itu membentuk hidup kita.


Doa: Bapa kami yang berada di kerajaan syurga, ajar kami untuk menyelidiki hati kami dengan lebih dalam lagi. Biarlah FirmanMu yang kami dengar dapat tertanam dalam pribadi kami dan terpahat dalam hati kami. Kiranya, FirmanMu yang akan membentuk hidup kami dan menjadi pengukuh iman kami disaat badai menerpa.


Amen!

Pr Patrick Taie



Comments


bottom of page