top of page

Bergembira, Tabah, Doa

Renungan 7 Hari Untuk Suami Isteri Yang Menghormati Ibubapa


Hari ke-5


Ayat Alkitab:


"Bergembiralah dalam harapan, tabah menghadapi kesusahan, dan terus-menerus berdoa." (Roma 12:12)


Renungan:


Mengurus ibu bapa yang sudah uzur boleh menjadi perjalanan yang mencabar, tetapi juga merupakan peluang untuk bertumbuh dalam iman kita. Kita boleh belajar untuk menjadi lebih sabar, lebih mengasihi, dan lebih penyayang. Kita juga boleh belajar untuk lebih percaya kepada Allah, dengan mengetahui bahawa Dia tidak akan pernah meninggalkan kita atau meninggalkan kita sendiri.


Tidak kira cabaran apa yang kita hadapi, kita boleh bersukacita dalam pengharapan. Kita tahu bahawa Allah berkuasa dan bahawa Dia mempunyai rancangan untuk hidup kita. Kita juga boleh sabar dalam kesesakan, dengan mengetahui bahawa Allah tidak akan memberi kita beban yang melebihi kemampuan kita. Dan kita boleh setia dalam doa, dengan mengetahui bahawa Allah mendengar doa kita dan menjawabnya mengikut kehendak-Nya.


Aplikasi:


Baca Roma 12:12-13.

Fikirkan bagaimana anda boleh mengaplikasikan ayat-ayat ini dalam hidup anda.

Berdoalah untuk kekuatan untuk bersukacita dalam pengharapan, sabar dalam kesesakan, dan setia dalam doa.


Doa:


Ya Tuhan,


Saya berdoa untuk kekuatan untuk bersukacita dalam pengharapan, sabar dalam kesesakan, dan setia dalam doa. Saya tahu bahawa perkara-perkara ini sukar dilakukan, tetapi saya percaya bahwa Engkau akan memberikan saya kekuatan yang saya perlukan. Bantu saya untuk bertumbuh dalam iman saya ketika saya menjaga ibu bapa yang sudah uzur.


Dalam nama Yesus, amin.

bottom of page