top of page

Bertaubat & Disucikan


Bacaan Alkitab: Mazmur 96-105


Seperti yang kita baca dalam Mazmur 100:3 hari ini, “Ketahuilah bahawa Tuhan, Dialah Allah. Dialah yang telah menjadikan kita, dan kita milik-Nya; kita umat-Nya dan kawanan domba di padang rumput- Nya.”


Tuhan mencipta kita dan mahu kita menjadi sebahagian daripada kawanan domba-Nya, sekarang di bumi dan selama-lamanya di syurga. Tuhan tidak akan meninggalkan kita walaupun kita tidak suci. Dia mahu memurnikan kita supaya kita dibersihkan daripada kekotoran kita, dan supaya kekotoran kita tidak menjadi penghalang antara kita dan Dia.


Api Tuhan adalah api yang memurnikan, bertujuan untuk menyingkirkan kekotoran dari kehidupan kita. Ia bukan api yang membakar semua - jika tidak, tiada siapa yang akan berjaya ke syurga. Begitu juga, jika tidak ada api pemurnian, semua orang juga tidak akan masuk syurga, kerana semua orang telah berdosa dan kehilangan kemuliaan Tuhan.


Tetapi jangan beranggapan bahawa setiap orang akan mendapat peluang untuk dimurnikan oleh Tuhan. Pada hari-hari terakhir, nabi Zakharia telah bernubuat (Zakharia 13:8-9) bahawa hanya sepertiga akan dimurnikan oleh api Tuhan sebagaimana perak dimurnikan dan akan memanggil nama Tuhan. Dua pertiga akan dilenyapkan dan ditolak oleh Tuhan dan akan binasa. Gereja, jangan terus menajiskan diri dan tidak suci, tetapi bertaubatlah, disucikan dan berpaling dari jalan kita yang berdosa, dan biarkan Dia memurnikan kamu hari ini.


Doa:

Tuhan Yesus, sesungguhnya adalah satu keistimewaan dan berkat bagi saya untuk berada di dalam tangan-Mu. Saya lebih suka menyerahkan diri saya ke dalam tangan-Mu daripada di tangan manusia, kerana belas kasihan-Mu besar. Bentuklah saya dan jadikanlah saya menurut kehendak-Mu. Amin.


Elder Lee Choong San, NECF




Commentaires


bottom of page