top of page

Bertengkar Dengan Tuhan

'Segala-galanya daripada Dia, melalui Dia, dan kepada Dia.' (Roma 11:33-36, v.36).


Anda mungkin perasan dalam petikan yang kita lihat semalam, bahawa selepas menegaskan kebergantungan antara lelaki dan wanita, Paulus membuat kenyataan ini: 'Tetapi segala sesuatu datang daripada Tuhan' (1 Kor.11:12). Seperti yang sering terdapat dalam tulisannya, Paulus mengingatkan para pembacanya bahawa seluruh alam semesta berhutang asal-usulnya kepada Tuhan. Sumber segala sesuatu, katanya, adalah Tuhan sendiri. Dia adalah Yang menyusun segala sesuatu, dan mereka yang bertengkar/bergaduh dengan ajaran mengenai kesamarataan lelaki dan wanita bukanlah berdebat dengan Paulus tetapi dengan Tuhan.


Mungkin tiada subjek yang menimbulkan begitu banyak hujah seperti hubungan antara lelaki dan wanita. Banyak masalah antara lelaki dan wanita (terutamanya dalam perkahwinan) tidak akan timbul jika mereka merujuk kepada Alkitab - Manual Pencipta. Larry Crabb, dalam bukunya Lelaki dan Wanita, berkata: 'Satu-satunya perjanjian pranikah yang Tuhan perlukan adalah supaya Dia dirujuk.'


Semasa menyediakan pasangan tertentu untuk perkahwinan, saya mendapati bahawa pengantin lelaki berpegang pada idea yang diwarisinya daripada ayahnya. Dia percaya bahawa peranannya dalam perkahwinan adalah menjadi bos, dan isterinya harus mematuhi segala yang dia katakan. Ia adalah idea yang sukar untuk diubah, jadi akhirnya saya membawanya ke Efesus 5 dan menanyakan soalan ini: 'Adakah Kristus memenangi kesetiaan kita dengan bersikap bos atau dengan kasih?' Dia berhenti sejenak dan menjawab: 'Kasih.' Untuk mengesahkan ini, saya membacakan ayat ini: 'Hai suami, kasihilah isterimu, seperti Kristus telah mengasihi gereja ...' (Ef. 5:25, italik saya). Kemudian saya menambah: 'Saya fikir firman Tuhan kepada kamu adalah, "Pergi dan lakukanlah demikian."' Dia cukup terbuka untuk menerima kebenaran itu, dia mengubah pandangannya tentang pandangan yang tidak berlandaskan Alkitab, dan terbukti, lama-kelamaan, menjadi suami yang baik dan berwatak ketuhanan.


Renungan Lanjutan:

Kej. 2:18-25;

1 Pet.3:1-7


Doa:

Bapa, segala sesuatu datang dari-Mu, termasuklah rahmat untuk melakukan apa yang Engkau mahu kami lakukan. Bantu aku mengikuti kehendak-Mu dalam semua hubunganku dan melihat kepada-Mu untuk rahmat dan panduan yang berterusan. Dalam nama Yesus. Amin.


Rev Gerawat Maran

bottom of page