top of page

Biarkan Iman, Bukan ketakutan, Menguasai Hati Kita



Ramai orang memarahinya dan menyuruhnya diam, tetapi dia semakin kuat berseru, “Anak Daud, kasihanilah aku!” Markus 10:48 (AVB)


Ketakutan mempunyai keupayaan yang luar biasa untuk melumpuhkan potensi kita—untuk menghalang kita daripada melancarkan dan mempunyai kepercayaan dalam hidup kita. Di tempat pekerjaan kita, kita akan menghadapi pelbagai masalah.


Apabila kita memilih ketakutan daripada iman, ia membuatkan kita ragu-ragu—kita takut mencuba sesuatu yang baharu. Ia menjadikan kita mementingkan diri sendiri—kita takut untuk menjadi komited kepada Tuhan dan kepada orang lain. Ia menjadikan kita rabun—kita fokus pada masa lalu dan bukan pada masa depan.


Seorang lelaki bernama Bartimeus menghadapi ketakutan yang biasa bagi kebanyakan kita: takut ditolak. Dia buta dan ingin disembuhkan. Dia tahu bahawa untuk berteriak kepada Yesus di khalayak orang ramai bukanlah perkara yang betul untuk dilakukan. Dia tahu bahawa orang akan memandang rendah kepadanya kerana perkara itu, tetapi dia terdesak. Dan dia tahu bahawa Yesus Kristus adalah satu-satunya yang boleh membantunya.


Jadi dia mendapat perhatian Yesus. Alkitab berkata, Ramai orang memarahinya dan menyuruhnya diam, tetapi dia semakin kuat berseru, “Anak Daud, kasihanilah aku!” Markus 10:48 (AVB)


Dan lihat apa yang berlaku: Apabila dia berteriak kepada Yesus, semua orang di sekelilingnya berkata kepadanya, Ramai orang memarahinya dan menyuruhnya diam, tetapi dia semakin kuat berseru, “Anak Daud, kasihanilah aku!”


Iblis membisikkan perkara seperti itu kepada kita. Apabila peluang untuk iman datang ke dalam hati kita, fikiran seperti, "Tuhan pasti tidak akan berminat dengan saya" atau "Apa yang orang akan fikirkan tentang saya?" akan menjauhkan kami dari iman. Apabila kita melihat peluang untuk berubah, terdapat pelbagai jenis jeritan dari dalam dan sekeliling kita yang memberitahu kita untuk tidak melakukannya. Tetapi Tuhan meminta kita untuk melakukan sesuatu yang lebih besar daripada yang pernah anda lakukan sebelum ini: Dia meminta kita bergantung sepenuhnya kepada-Nya.


Apabila Tuhan meminta sesuatu daripada kita, kita mempunyai pilihan. Adakah kita akan berundur kepada ketakutan kita dan kekal seperti sedia ada? Atau adakah kita akan menjinakkan ketakutan kita dan melangkah ke hadapan dalam iman?


bottom of page