top of page

Dia Tidak Tetap Mati

'... dia juga turut berkongsi dalam kemanusiaan mereka supaya dengan kematiannya dia dapat menghancurkan dia yang memegang kuasa kematian...' (Ibrani 2:10-18, v.14).


Begitu indahnya kebenaran bahawa kebangkitan Kristus telah mengubah selama-lamanya konsep kematian, sehingga kita akan menghabiskan satu hari lagi merenungkannya. Saya selalu menyukai cerita tentang seorang gadis kecil di sekolah Minggu yang, mendengar buat pertama kalinya tentang kematian Yesus, mula menangis. 'Dia adalah Orang yang sangat luar biasa,' dia tersedu-sedu. 'Mengapa Dia harus mati?' Seorang budak lelaki yang duduk di sebelahnya meletakkan tangan yang menghibur di bahunya dan berkata, 'Jangan menangis. Dia tidak tetap mati.' Nah, jika Dia tidak tetap mati, maka kita yang berada dalam Dia tidak akan tetap mati.


William James, seorang ahli psikologi dan ahli falsafah, pernah ditanya, 'Adakah anda percaya pada kehidupan selepas kematian?' Dia menjawab, 'Saya selalu percaya padanya, tetapi semakin kuat keyakinan saya seiring usia saya bertambah.' 'Mengapa?' tanya penanya lagi. 'Saya baru sahaja bersiap untuk hidup,' jawabnya. Robert Ingersoll, seorang agnostik, memberi ucapan di kubur saudaranya di mana dia membuat kenyataan ini: 'Hidup adalah lembah yang sempit di antara puncak dingin dan tandus dari dua keabadian. Kita berusaha dengan sia-sia untuk melihat melampaui ketinggian itu. Kita menangis dengan lantang dan satu-satunya jawapan adalah gema dari tangisan kita.'


Bandingkan komen-komen itu dengan kata-kata seorang Kristian yang tidak lama sebelum kematiannya menulis ini: 'Semakin dekat saya dengan akhir, saya mendengar tentang saya simfoni dunia yang akan datang. Selama setengah abad saya telah menulis pemikiran saya dalam prosa dan puisi, tetapi saya rasa saya belum mengatakan seribu dari apa yang ada dalam diri saya. Apabila saya telah turun ke kubur, saya akan menyelesaikan pekerjaan hidup saya, tetapi hari lain akan bermula pada keesokan paginya. Hidup ditutup dengan senja tetapi dibuka dengan fajar.' Tiada siapa dalam Kristus mati. Sudah sekarang mereka yang percaya kepada-Nya telah 'melintasi dari kematian ke hidup' (Yohanes 5:24).


Renungan Lanjut:

Lukas 23:32-43;

Wahyu 21:1-7


Doa:

Bapa, dalam Engkau semuanya akan diperbaharui. Saya ditakdirkan untuk keabadian di mana tidak akan ada lagi kematian. Segala-galanya dalam Engkau adalah hidup - hidup selama-lamanya. Saya tahu saya akan bersyukur selama-lamanya. Amin.


Rev Gerawat Maran
















bottom of page