top of page

Pintu Gerbang Pendidikan


Bacaan Alkitab : Ulangan 6:7

 

Pemerhatian:

Ulangan 6:7 Haruslah engkau mengajarkannya dengan sungguh-sungguh kepada anak- anakmu dan membicarakannya apabila engkau duduk di rumahmu, apabila engkau sedang dalam perjalanan, apabila engkau berbaring dan apabila engkau bangun.

 

Tulisan suci menyebut bahawa kita harus mengajar anak-anak kita Firman-Nya. Untuk mengambil firman Tuhan secara literal, kita sepatutnya mengajar mereka dalam apa sahaja yang kita lakukan walaupun pada setiap saat. Ini bermakna anak-anak akan diberi makan dengan firman Tuhan bila-bila masa kita boleh.

 

Permohonan:

Kebanyakan masa kanak-kanak dihabiskan di sekolah. Tidak banyak masa untuk anak- anak menerima pengajaran tentang Tuhan daripada ibu bapa mereka. Juga, mereka terdedah kepada pengaruh lain daripada orang apabila ibu bapa tidak bersama mereka. Oleh itu pendidikan adalah sangat penting untuk anak-anak.

 

Anak-anak adalah pemimpin masa depan kita. Jika kita tidak mengajar anak-anak kita dengan firman Tuhan, mereka akan diajar oleh dunia. Mereka perlu mengetahui Firman Tuhan untuk berjalan di jalan-Nya. Tidak ada cara mereka dapat berjalan di Jalan Tuhan jika mereka tidak mengenal Tuhan.

 

Bahan Doa

1.  Berdoa agar anak-anak dapat menerima ajaran menurut firman Tuhan.

2.  Berdoa agar mereka yang mengajar anak-anak akan bertanggungjawab dan berintegriti dalam mengajar anak-anak.

3.  Berdoa agar firman Tuhan akan diajarkan kepada anak-anak seperti zaman dahulu.



Doa Puasa Kebangsaan 31 Hari, Sidang Injil Borneo (SIB/BEM)

(Sabah, Sarawak, Semenanjung)

ความคิดเห็น


bottom of page