top of page

Hari 1: Bergantung pada Penyediaan Allah

Siri Renungan Kewangan Keluarga




Ayat Firman : Matius 6:25-34 (AVB)


“25 Oleh itu, Aku berkata kepadamu: Janganlah khuatir tentang hidupmu, tentang apa yang kamu makan atau minum, atau tentang tubuhmu, dan tentang apa yang akan kamu pakai. Bukankah hidup lebih penting daripada makanan, dan tubuh lebih penting daripada pakaian? 26 Lihatlah burung di udara, yang tidak menyemai, atau menuai atau menyimpan hasil di jelapang; namun Bapamu yang di syurga memberinya makan. Bukankah kamu lebih bernilai daripada burung? 27 Siapakah dalam kalanganmu yang dapat melanjutkan usianya sedikit pun dengan menaruh khuatir? 28 Jadi, mengapakah kamu risau tentang pakaian? Lihatlah bunga bakung di padang, yang tidak bekerja atau bertenun. 29 Namun demikian, Aku berkata kepadamu: Raja Salomo dengan segala kemegahannya pun tidak berpakaian seindah bunga itu. 30 Jika Allah menghiasi rumput di padang, yang wujud hari ini dan esoknya dibakar di dapur, tidakkah Allah akan memberimu pakaian? Begitu tipis kepercayaanmu! 31 Jangan runsing tentang makanan, minuman atau pakaianmu. 32 Bangsa-bangsa yang tidak mengenal Allah mencari hal-hal ini. Akan tetapi, bapamu yang di syurga tahu bahawa kamu memerlukan semua itu. 33 Utamakanlah kerajaan Allah serta perbenaran-Nya; dan semuanya itu akan diberikan kepadamu. 34 Oleh itu, jangan khuatir tentang hari esok, kerana hari esok akan khuatir tentang hal-halnya sendiri. Setiap hari sudah cukup dengan kesusahan sehari.”‭‭


Renungan:


Ajaran Yesus di sini mengingatkan kita bahawa Allah menjaga ciptaan-Nya dan menyediakan segala keperluan kita. Keutamaan kita seharusnya adalah mencari dan mengutamakan Kerajaan Allah dan kebenaran-Nya, dengan penuh kepercayaan bahawa Dia akan memenuhi keperluan kita.


Aplikasi:


Kongsikan kepada anak-anak, cerita tentang masa-masa di mana kamu telah menyaksikan penyediaan Allah. Bincangkan apa yang bermakna secara praktikal untuk mencari Kerajaan Allah dan kebenaran-Nya dalam keputusan harian kamu. Galakkan setiap ahli keluarga untuk berfikir tentang cara mereka boleh mengutamakan mencari Allah di atas segalanya.


Doa:


Allah yang maha penyayang, tolong kami supaya lebih percaya kepada penyediaan-Mu apabila kami mencari Kerajaan-Mu dan kebenaran-Mu. Kami meletakkan kekhawatiran kami di kaki-Mu dan percayakan kecukupan-Mu bagi kami. Dalam nama Yesus, Amin.

Comentarios


bottom of page