top of page

Hari 2: Pilih Kehidupan dan Berkat

Renungan 8 Hari - Perlindungan Rohani Oleh Ibubapa

Teks Alkitab:


Pada hari ini juga aku memanggil langit dan bumi untuk menjadi saksi atas kamu, bahawa aku telah menghadapkan kepadamu kehidupan dan kematian, berkat dan kutukan. Pilihlah kehidupan, supaya engkau dan keturunanmu dapat hidup. - Ulangan 30:19 AVB


Renungan:


Sebagai ibu bapa, kita mempunyai kuasa pilihan, dan pilihan kita berdampak bukan hanya pada hidup kita tetapi juga pada kehidupan keturunan kita. Dalam Ulangan 30:19, Tuhan menekankan pentingnya memilih kehidupan dan berkat daripada kematian dan kutukan. Pilihan yang kita buat hari ini akan membentuk masa depan anak-anak kita dan generasi yang akan datang.


Kita mempunyai peluang untuk memberikan teladan positif kepada anak-anak kita melalui pilihan yang kita buat. Dengan memilih untuk berjalan dalam ketaatan kepada perintah Tuhan, kita menciptakan suasana berkat di rumah kita. Marilah kita belajar dari contoh-contoh individu dalam Alkitab yang membuat pilihan yang mempengaruhi keluarga mereka secara positif. Semoga kita memilih kehidupan, cinta, pengampunan, dan kebaikan, demi masa depan anak-anak kita.


Doa:


Ya Tuhan Yang Maha Pengasih, bantulah kami membuat pilihan yang memuliakan-Mu dan membawa berkat kepada anak-anak kami. Berikan kami kekuatan untuk memilih kehidupan dan cinta, bahkan dalam keadaan yang mencabar. Semoga pilihan kami menciptakan warisan iman dan berkat untuk generasi yang akan datang. Dalam nama Yesus, Amin.


Commentaires


bottom of page