top of page

Hati Kita Pergi Ke Mana Kita Memberi



Semua orang yang sudah percaya itu sehati sejiwa. Tiada seorang pun yang mengatakan sesuatu itu miliknya; mereka berkongsi segalanya. (Kisah Para Rasul 4:32 AVB)


Apabila kita bermurah hati antara satu sama lain, kita semakin rapat antara satu sama lain, dan itu mewujudkan komuniti. Di marketplace, tumpuan hati kita adalah penting.


Alkitab berkata dalam Matius 6:21,

Kerana di mana hartamu terkumpul, di situlah hatimu tertumpu.” (Matius 6:21 AVB)


Dalam erti kata lain, apa sahaja yang kita luangkan masa, wang dan tenaga kita adalah perkara yang akan menarik kita. Jadi pada bila-bila masa kita bermurah hati dengan gereja kita atau jiran atau dengan orang miskin, di situlah hati kita akan pergi. Setiap kali kita memberi kepada Tuhan, ia mendekatkan hati kita kepada Tuhan.


Orang Kristian pertama terkenal dengan kemurahan hati mereka. Kisah 4:32 memberitahu kita bahawa “Semua orang yang sudah percaya itu sehati sejiwa. Tiada seorang pun yang mengatakan sesuatu itu miliknya; mereka berkongsi segalanya”. Mereka adalah satu keluarga; perkongsian mereka adalah secara sukarela. Kemurahan hati mereka berkata, "Apa yang saya miliki adalah milik anda, dan saya boleh berkongsi dengan anda."


Sebagai ibu bapa, adakah anda seronok melihat anak-anak anda berkongsi antara satu sama lain? Salah satu pelajaran utama dalam hidup adalah belajar bagaimana untuk berkongsi. Apabila anda melihat anak-anak kita tidak mementingkan diri sendiri, ia membuatkan kita gembira.


Tuhan adalah cara yang sama! Apabila Tuhan memandang rendah kita dan melihat kita bermurah hati antara satu sama lain, Dia berkata, “Itulah anakku! Mereka melakukan apa yang ingin mereka mahu mereka lakukan,” kerana Tuhan adalah pemurah, dan Dia mahu kita menjadi seperti Dia. Kemurahan hati mewujudkan komuniti. Di marketplace, inilah seharusnya menjadi amalan kita.


Komentar


bottom of page