top of page

Janji Tuhan yang Tidak Berubah


Bacaan Alkitab: 2 Raja-raja 21-25, 1 Tawarikh 1-5

Orang-orang Israel dan Yehuda menjadi tawanan di negeri asing kerana pemberontakan mereka yang terus-menerus. Itu membuktikan bahawa kemurkaan Tuhan ditimpakan ke atas mereka dan penghakiman-Nya wajar sepenuhnya. Namun, Tuhan menasihati umat-Nya untuk mengakui dosa-dosa mereka dan bertaubat, dan Dia berjanji kepada mereka bahawa mereka akan kembali ke tanah air mereka dari pembuangan.


Tuhan telah menepati janji-Nya dengan setia kepada keluarga Daud, dan Dia menegaskan kepada mereka bahawa kerajaan Daud akan menjadi kerajaan kekal bagi umat pilihan-Nya. Tuhan murah hati kepada keturunan Daud kerana kasih-Nya kepada Daud. Meskipun beberapa anaknya jahat, dan dihukum kerana pelanggaran mereka terhadap perjanjian Tuhan, Tuhan tidak akan mencabut pemerintahan beraja dari keluarga Daud. Ada masa penting yang dicatat dalam kitab 2 Raja-raja di mana Yoyakhin raja terakhir Yehuda, meskipun dipenjarakan oleh orang Babel, dibebaskan dan menerima bantuan khusus sepanjang pembuangannya di Babel. Ini menandakan harapan bahawa Tuhan tidak berputus asa terhadap keluarga Daud (2 Raja-Raja 25:27-30).


Janji Tuhan untuk kebangkitan semula takhta Daud akhirnya digenapi di dalam Kristus. Kristus adalah keturunan Daud, dan pewaris sah takhta kerana Dia telah memenuhi semua pensyaratan yang ditetapkan oleh Tuhan sebagai keturunan Daud. Setelah kebangkitan-Nya, Kristus bertakhta di syurga. Dia memimpin umat-Nya menuju berkat dan kemenangan, dan Dia akan memerintah sampai semua musuh-Nya dikalahkan. Tuhan Yesus Kristus adalah Raja kekal yang memerintah selama-lamanya, dan Dia akan memenuhi kehendak Tuhan dan janji-janji-Nya yang kekal dan tidak berubah pada akhirnya.


Rev Hiew Yee Onn, NECF


Bahan doa:


  1. Doa untuk Bertaubat dan Pengampunan:

  2. Doa untuk Kepemimpinan yang Berlandaskan Kasih Tuhan:

  3. Doa untuk Kepulangan dan Kebangkitan Rohani:


bottom of page