top of page

Jika Anda Adalah Tuhan...


Kemudian Allah berfirman, "Baiklah Kita menciptakan manusia menurut gambar dan rupa Kita..." (Kejadian 1:1-31, ayat 26).


Renungan:


Kita terus memikirkan masalah penderitaan dan kesakitan. Sudah tentu, kuasa mutlak boleh dengan mudah mengelakkan masalah ini, tetapi hanya dengan harga menjadikan kita boneka. Adakah sesiapa yang tidak tenggelam dalam kesedihan menyesal kerana Allah tidak memilih jalan itu; bahawa kasih-Nya tidak akan menjejaskan dosa; bahawa tiada apa yang boleh menghalang-Nya dalam matlamatnya untuk memberi kita kehendak bebas? Tetapi dengan memberi kita kehendak bebas, Tuhan terpaksa mengambil risiko bahawa kita akan menyalahgunakan dan menyalahgunakan kebebasan kita.


Seorang penulis menggunakan analogi ini untuk menjelaskan keadaan: Allah menciptakan kayu, yang merupakan produk yang berguna kerana dahan pokok menghasilkan buah, menyokong daun yang memberi kita naungan dan perlindungan untuk burung dan bentuk kehidupan lain. Walaupun sudah dipotong dari pokok, kayu itu masih berguna. Manusia menggunakannya untuk membina rumah dan banyak lagi perkara berguna. Walau bagaimanapun, kayu adalah keras dan berpotensi berbahaya. Anda boleh meletakkan sekeping kayu di tangan seseorang dan mereka boleh menggunakannya untuk membuat sesuatu yang berguna atau memecahkan tengkorak orang lain. Sudah tentu, Allah boleh turun setiap kali manusia memukul orang lain dengan sebatang kayu yang berat dan mengubah kayu itu menjadi span supaya kayu itu melantun ringan - tetapi itu bukan tentang kebebasan.


Beberapa bulan selepas isteri C.S Semasa Lewis meninggal dunia, seorang kawan berkata kepadanya semasa mereka berjalan-jalan, "Jika anda adalah Tuhan, adakah anda akan menjadikan manusia seperti mesin atau memberinya kebebasan untuk memilih?" Dia berhenti seketika dan fikirannya yang tajam melihat terus ke inti perkara itu. Jika dia menjadi mesin, dia tidak akan merasakan kesakitan yang amat sangat yang dia alami pada masa itu, tetapi dia kemudiannya menyedari bahawa dia juga tidak akan merasai kegembiraan. Jawapannya pendek tetapi penuh dengan pemahaman yang mendalam: "Saya akan melakukan seperti yang Tuhan lakukan."


Renungan Lanjutan:


Kej. 4:1-16;

Yak. 4:1-3


Doa:


Bapa, jika saya menjadi mesin, saya tidak akan dapat berkomunikasi dengan-Mu. Persekutuan dengan-Mu jauh lebih berharga daripada sebarang kesakitan atau penderitaan yang perlu saya lalui. Saya tidak mahu dengan cara lain - walaupun terdapat "tujuh kematian di antaranya." Amin.


Rev Gerawat Maran

bottom of page