top of page

Keajaiban Menyeberangi Laut Merah


Bacaan Alkitab: Keluaran 14-15


Kemudian Musa menghulurkan tangannya ke atas laut, dan TUHAN menguakkan laut dengan angin timur yang keras semalam-malaman itu, sehingga membuat dasar laut untuk menjadi tanah yang kering. Air pun terbelah. Keluaran 14:21


Keajaiban menyelamatkan orang Israel menyeberangi Laut Merah adalah peristiwa yang menakjubkan dalam sejarah Tuhan yang berterusan. Keluaran 14:21 menerangkan bagaimana TUHAN dengan kuasa-Nya yang besar membuat jalan yang kering di tengah-tengah laut untuk membebaskan umat-Nya daripada pengejaran tentera Mesir.


Ayat ini bukan sahaja mencatatkan kejadian alam yang luar biasa, tetapi juga mengajar kita tentang kuasa Tuhan yang dapat mengatasi segala rintangan dan membebaskan kita daripada situasi yang mustahil. Apabila kita merasa terperangkap di antara "lautan" kesukaran dan "tentera" cabaran, Tuhan mempunyai kuasa untuk membuka jalan bagi kita.


Ajaran mukjizat ini mengajak kita untuk percaya bahawa Tuhan mempunyai rancangan-Nya sendiri untuk membawa kita keluar dari kesusahan dan menyokong kita melalui setiap halangan. Tidak kira betapa mustahilnya sesuatu keadaan, Tuhan mempunyai kuasa untuk menentukan jalannya sendiri.


Doa hari ini:

  1. Iman Merentas Halangan: Berdoa agar kita diberi kepercayaan dan keberanian untuk menyeberangi "Laut Merah" dalam kehidupan kita, iaitu menghadapi rintangan yang tidak dapat diatasi.

  2. Pembebasan dari Tawanan: Memohon pembebasan bagi mereka yang masih hidup di "Mesir" perhambaan, baik fizikal mahupun rohani.

  3. Keteguhan dalam Harapan: Berdoalah agar kita tetap teguh dalam pengharapan dan percaya bahawa Tuhan mempunyai kuasa untuk memberi jalan keluar di tengah-tengah kesukaran.

bottom of page