top of page

Kebebasan daripada Materialisme


Jangan runsing tentang makanan, minuman atau pakaianmu. Bangsa-bangsa yang tidak mengenal Allah mencari hal-hal ini. Akan tetapi, bapamu yang di syurga tahu bahawa kamu memerlukan semua itu. Utamakanlah kerajaan Allah serta perbenaran-Nya; dan semuanya itu akan diberikan kepadamu. Matius 6:31-33


Apabila berdoa, percaya bahawa Tuhan mengetahui apa yang anda perlukan dan akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk anda. Mintalah kepada Tuhan agar membebaskan hatimu dari kegelisahan harta benda dan keinginan untuk kesenangan duniawi. Luangkan masa untuk bersyukur kepada Tuhan atas setiap pemberian yang baik dalam hidup anda.


Doa:

Ya Tuhan,


Saya berterima kasih kepada-Mu atas janji dalam Firman-Mu. Engkau adalah Bapa yang penuh belas kasihan dan Engkau mengetahui semua keperluanku. Terima kasih kerana mengingatkan saya untuk tidak bimbang tentang apa yang akan saya makan, minum, atau pakai. Saya percaya bahawa Engkau adalah sumber segala keberkatan dan keperluan saya berada di tangan-Mu.


Saya menyedari bahawa dunia ini sering membuat saya tergoda oleh kebendaan dan keinginan untuk keselesaan duniawi. Tolong bebaskan hati saya dari cengkaman perkara duniawi ini. Saya berdoa agar Engkau memenuhi hati saya dengan kerinduan yang lebih mendalam untuk Kerajaan-Mu dan kebenaran-Mu.


Terima kasih ya Tuhan atas setiap anugerah yang Engkau berikan dalam hidup saya. Saya bersyukur atas segala nikmat dan nikmat yang Engkau limpahkan kepada saya. Tolong bantu saya untuk tidak terlalu terikat dengan perkara-perkara material ini, tetapi sentiasa mengutamakan Kerajaan-Mu dalam hidup saya.


Ya Tuhan, kepadaMu saya berserah sepenuhnya. Tunjukkanlah saya jalan dan bimbinglah saya untuk hidup menurut kehendakMu. Biarlah hidup saya menjadi saksi kasih dan kuasa-Mu, supaya orang lain dapat melihat cahaya-Mu dalam diri saya.


Saya berdoa semua ini dalam nama Yesus Kristus, amin.

bottom of page