top of page

Kerana Bintang, Orang Majus Menemui Bayi Yesus


"....Mereka melihat bintang di sebelah timur. Mereka sangat gembira, lalu bintang itu mendahului mereka, dan berhenti tepat di atas tempat Anak itu. Mereka masuk ke dalam rumah itu dan melihat Anak itu bersama Maria, ibu-Nya. Mereka sujud dan menyembah Anak itu, lalu membuka tempat harta mereka, dan mempersembahkan kepada-Nya emas, kemenyan, dan mur..." Matius 2:9-11


Orang majus melihat kemunculan bintang di sebelah timur. Mereka tahu bahwa seorang raja telah dilahirkan di Kota Daud, yaitu Betlehem di Yudea, pada zaman Raja Herodes. Oleh itu, orang majus datang ke Yerusalem untuk menyembah anak yang baru dilahirkan itu. Mereka bertanya di mana-mana:


"Di manakah Anak itu, yang lahir untuk menjadi raja orang Yahudi? Kami melihat bintang-Nya terbit di sebelah timur, dan kami datang untuk menyembah Dia." ayat 2


Sebab mereka telah melihat bintang di sebelah timur, mereka sangat gembira lalu bintang itu mendahului mereka, dan berhenti tepat di atas tempat Anak itu dilahirkan. Lalu mereka masuk ke dalam rumah itu dan melihat Anak itu bersama Maria, ibu-Nya.


Mereka sujud dan menyembah Anak itu, lalu membuka tempat harta mereka, dan mempersembahkan kepada-Nya emas, kemenyan, dan mur. Dengan dipimpin oleh bintang, maka orang majus dapat menemui anak yang baru dilahirkan itu.


Dengan itu, marilah kita renungkan diri kita pada saat ini, dengan sebuah pertanyaan kepada diri kita sendiri, "Apakah hidup kita seperti bintang yang memimpin orang majus menemui tempat kelahiran Yesus hari ini?


  1. Apakah hidup kita memimpin orang lain mengalami "..kasih Yesus.." dalam kehidupan mereka. Apakah hidup kita memimpin orang lain menemui "..keajaiban Tuhan.." dalam kehidupan mereka. Apakah hidup kita memimpin orang lain menemui "..penghiburan Yesus.." dalam kehidupan mereka. Apakah hidup kita memimpin orang lain menemui "..hidup yang kekal.." dalam kehidupan mereka.

  2. Ingat, tanpa tanda bintang, orang majus tidak dapat menemui bayi Yesus di mana Dia berada. Oleh kerana kemunculan tanda bintang yang di timur, maka orang majus dapat mengetahui bahwa lahir seorang raja orang Yahudi dan menemuinya.

  3. Bagaimanakah dengan diri kita pada saat ini.

Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepada-Mu, memohon agar Engkau menggunakan hidup saya sebagai alat-Mu untuk memimpin orang untuk mengenal Engkau sebagai Tuhan dan Penyelamat mereka. Dalam nama Tuhan Yesus, saya berdoa, amin.


Pr Patrick Taie

コメント


bottom of page