top of page

Manusia Bagaikan Rumput


“…Manusia bagaikan rumput, yang tumbuh dan mengembang seperti bunga di padang. Apabila ditiup angin, bunga pun hilang, tiada orang melihatnya lagi...” Mazmur 103:15-16


Pemazmur memperingatkan setiap kita tentang betapa singkatnya hidup manusia didunia ini, ianya bagaikan bunga liar yang kecil, yang cepat tumbuh, tetapi angin panas bertiup, bunga pun lenyap, bahkan tempatnya bertumbuh tidak lagi mengetahuinya lagi.


Hal ini berkata kepada kita bahawa hidup manusia didunia ini sangat singkat dan tidak akan kekal untuk selama-lamanya. Baik orang itu orang besar atau orang kecil atau orang baik ataupun orang jahat. Semua orang pasti akan melalui kematian secara jasmani atau mengakhiri hidup mereka didunia ini.


Oleh itu kemewahan atau kebesaran ataupun kebaikan mereka tidak dapat mengubah apa-apa pun yang ada pada diri mereka. Yang pasti hidup manusia didunia ini bagaikan rumput, yang bertumbuh dari tanah, lalu naik sedikit di atasnya, dan sebentar lagi akan layu dan kembali lagi ke tanah.


Walaupun yang demikian pemazmur menghiburkan kita bahawa TUHAN selalu mengasihi pengikut-Nya, Dia terus mengasihi kita untuk selama-lamanya. Dia baik kepada semua keturunan kita. Dia adalah Tuhan yang baik terhadap umatNya yang patuh kepada perjanjian-Nya dan yang patuh kepada perintah-Nya.

Oleh itu kita harus mempergunakan hidup kita dengan sebaik-baiknya, agar apabila hidup ini berakhir didunia ini kita tidak akan menyesal dan kecewa dengan setiap keputusan yang telah kita buat selama ini. Dengan itu pergunakan setiap masa yang ada dengan sebaik-baiknya untuk memuliakan Tuhan.


Manusia hidupnya singkat seperti rumput; ia berkembang seperti bunga di ladang; bila ditiup angin, lenyaplah ia, malah tempatnya tidak diketahui lagi.


Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepadaMu, mengucap syukur dengan hidup yang Tuhan telah berikan kepada saya selama ini, Tuhan ajar saya untuk menggunakan hidup ini dengan baik. didalam nama Tuhan Yesus saya berdoa amin.


Pr Patrick Taie

Related Posts

See All

Dia Tuhan Yang Tidak Pernah Berubah

“...Tetapi Engkaulah Allah yang sudi mengampuni, yang pengasih dan penyayang, yang panjang sabar dan berlimpah kasih setia-Nya. Engkau tidak meninggalkan mereka....” Nehemia 9:17b Oleh kerana mereka t

Yorumlar


bottom of page