top of page

Mencari Hikmah Dalam Memimpin Anak

7 Tip Untuk Ibubapa - Hari 6

"Sekiranya seseorang di antaramu kurang bijaksana, dia haruslah berdoa kepada Allah supaya mengurniakan kebijaksanaan kepadanya, kerana Allah memberi dengan murah hati kepada semua orang tanpa memandang kesalahan mereka." Yakobus 1:5 (AVB)

Renungan: Yakobus mengingatkan ibu bapa bahawa mencari hikmah adalah satu undangan ilahi. Ia mengakui kekompleksan membesarkan anak dan menegaskan kesiapan Tuhan memberikan hikmah dengan murah hati. Ayat ini mendorong sikap kerendahan hati, mengakui keperluan untuk terus-menerus bergantung pada panduan Tuhan dalam perjalanan rumit mendidik anak-anak.


Aplikasi: Tetapkan masa yang diperuntukkan untuk doa bersama, mencari hikmah Tuhan dalam keputusan-keputusan ibu bapa yang khusus. Carilah bimbingan dari ibu bapa yang lebih berpengalaman dan terapkan pandangan mereka dalam pendekatan anda.


Doa: Ya Allah, anugerahkanlah hikmah kepada kami dalam menangani cabaran membesarkan anak. Terangi jalur kami dengan panduan-Mu yang murah hati. Dalam Nama Yesus kami berdoa.

bottom of page