top of page

Menemui Kegembiraan, Doa, dan Syukur

7 Tips Untuk Ibubapa - Hari 4

"Bersukacitalah sentiasa. Berdoalah sepanjang masa. Bersyukurlah dalam segala keadaan kerana inilah yang dikehendaki Allah daripadamu dalam Kristus Yesus."

1 Tesalonika 5:16-18 (AVB)


Renungan: Di tengah-tengah cabaran membesarkan anak, perkataan Paulus kepada orang Tesalonika memberikan perspektif holistik. "Bersukacita senantiasa" mengajak kita untuk menemui kegembiraan dalam perjalanan membesarkan anak. "Berdoalah tidak henti-hentinya" menekankan hubungan yang konsisten dengan Tuhan, dan "dalam segala hal syukurkanlah" menegaskan kuasa transformasi syukur, tanpa mengira situasi. Ayat ini merangkumkan pengalaman membesarkan anak sebagai panggilan mulia, menyelaraskan hati kita dengan kehendak Allah.


Aplikasi: Sisipkan momen kegembiraan ke dalam kehidupan harian keluarga, tetapkan ritme doa sepanjang hari, dan cipta buku jurnal syukur yang dikongsi antara pasangan.


Doa: Ya Allah, tanamkan dalam kami semangat gembira, tekun dalam doa, dan berlimpah dalam syukur. Semoga keluarga kami mencerminkan rahmat-Mu. Dalam Nama Yesus kami berdoa.

bottom of page