top of page

Mengasihi Tuhan dan Orang Lain di Marketplace



“Lakukan segala kerja dengan sebulat hatimu untuk Tuhan, bukan untuk manusia, kerana kamu tahu bahawa daripada Tuhan kamu akan menerima warisan sebagai ganjaranmu. Kristus ialah Tuanmu dan kamu hamba-Nya.” Kolose‬ ‭3‬:‭23‬-‭24‬ ‭AVB‬‬


“Daripada sikapmu yang saling mengasihi itu, semua orang akan tahu bahawa kamu murid-Ku." Yohanes‬ ‭13‬:‭35‬ ‭AVB‬‬


“Saudara-saudaraku, kami menyeru kamu supaya menghormati orang yang berjerih payah dalam kalanganmu, memimpin dan menasihatimu dalam Tuhan. Layanilah mereka dengan sepenuh hormat dan kasihilah mereka kerana segala yang diusahakan oleh mereka. Hiduplah bersama-sama dalam aman damai.”

‭‭1 Tesalonika‬ ‭5‬:‭12‬-‭13‬ ‭AVB‬‬


Bekerja - avodah - bukan sahaja sekadar kita menerima berkat daripada Tuhan, tetapi juga cara kita melayani dan menunjukkan kasih kita kepada Tuhan.


Bagaimanakah kita boleh melayani Tuhan melalui kerja kita?

  • Dengan melakukannya untuk menyenangkan Tuhan - dengan kecemerlangan, integriti, dan sukacita.

  • Dengan bekerja dengan sepenuh hati untuk Tuhan, berbanding dengan manusia.

  • Dengan membiarkan iman kita tercermin dalam cara anda melakukan kerja anda. Inilah cara kita melayani dan mengasihi Tuhan melalui kerja kita, dan bagaimana orang lain akan melihat iman kita.


Melayani Tuhan dalam pekerjaan kita akan menyebabkan kita melayani orang lain. Tempat kerja kita boleh dipenuhi dengan keperluan, tekanan dan konflik. Konflik personaliti, kesalah-anggapan komunikasi, kesilapan dan isu di tempat kerja semuanya datang daripada karakter manusia.


Kita akhirnya bekerja untuk Tuhan, tidak kira siapa bos kita di tempat kerja kita, atau bagaimana rakan sekerja kita, Kerja kita adalah peluang yang besar untuk membawa sukacita, kedamaian dan kasih sayang ke dalam situasi yang tertekan di tempat kerja.


Roh Kudus dalam diri kita memberi kita kuasa untuk berkongsi belas kasihan dan simpati dengan orang lain. Dan untuk mencari cara untuk mengatasinya apabila kita melihat rakan sekerja, pemimpin atau pelanggan yang memerlukan bantuan, dengan penuh kasih sayang dan rasa hormat.


  • Mengongsikan belas kasihan. Ia boleh melalui sesuatu yang mudah seperti perkataan yang menggalakkan, berdoa dengan seseorang yang mengalami masa sukar atau menawarkan untuk membantu seseorang yang sedang bergelut.

  • Menunjukkan kasih sayang. Menghasilkan kerja yang cemerlang, mengiktiraf sumbangan orang lain, bersikap baik dalam semua keadaan, dan bercakap benar adalah cara kasih sayang boleh dikongsi di tempat kerja.

  • Menunjukkan rasa hormat. Beri perhatian sepenuhnya kepada orang lain. Dengar dan hormati pandangan mereka. Kita tidak perlu bersetuju, tetapi kita sentiasa boleh menunjukkan rasa hormat dan berusaha untuk memahami.


Tempat kerja menyediakan banyak peluang untuk melayani orang lain dengan kasih sayang dan dengan berbuat demikian, kita berkongsi kasih Kristus dengan mereka.


Doa

Allah Bapa, terima kasih atas keistimewaan dapat melakukan pekerjaan saya dalam perkhidmatan kepada-Mu dan orang lain. Bantu saya untuk menjadi cahaya kepada semua yang saya hubungi melalui kerja saya supaya saya menunjukkan orang lain kepada-Mu dalam semua yang saya lakukan. Semoga ia untuk kemuliaan-Mu. Dalam nama Yesus. Amen.


bottom of page