top of page

Panggilan Untuk Berdoa


Bacaan Alkitab : Matius 6 :5-15


“Apabila kamu berdoa, janganlah seperti orang munafik. Mereka suka berdoa sambil berdiri di saumaah dan di simpang jalan supaya dilihat orang. Sesungguhnya, Aku berkata kepadamu, mereka itu sudah pun mendapatkan ganjaran mereka”. Matius 6:5


Berdoa adalah cara orang percaya berkomunikasi dengan Allah, tetapi doa juga boleh diexploitasikan oleh manusia untuk mencari keuntungan dan kepentingan diri sendiri sepertimana orang-orang yang ditegur oleh Tuhan Yesus Kristus dalam ayat pembacaan di atas. Ketika seseorang berdoa dengan motivasi yang tidak benar, dia adalah orang yang munafik. Berdoalah dengan jujur di hadapan Allah dan manusia bagi tujuan yang benar kerana Allah mengetahui doa yang jujur dan doa yang tidak jujur. Allah mendengar dan menjawab doa yang benar dan jujur.


Bahan Doa

1. Doakan gereja Sidang Injil Borneo/Borneo Evangelical Mission (Sabah, Sarawak dan semenanjung) supaya gereja ini terus menjadi gereja pribumi yang memuliakan Allah di dalam setiap hal.

2. Doakan supaya gereja SIB/BEM terus dipakai Tuhan untuk membawa jiwa-jiwa untuk diselamatkan bagi Allah.

3. Doakan semua pergerakan pelayanan SIB/BEM supaya melalui ini, mandat agung Tuhan Yesus Kristus untuk menjadikan semua bangsa menjadi muridnya menjadi kenyataan.

4. Doakan supaya gereja SIB/BEM akan terus berdiri teguh sebagai gereja pribumi yang tetap berkembang, relevan dan memuliakan Allah.

5. Doakan supaya gereja SIB/BEM akan tetap dapat bersatu sebagai sebuah keluarga besar Allah di seluruh Malaysia. Berdoa supaya kerjasama pelayanan di antara ketiga wilayah SIB/BEM ini akan terus menjadi kuat dari tahun ke tahun.

6. Berdoa supaya melalui doa dan puasa 31 hari tiga wilayah ini, semua jemaah Tuhan akan mengalami kebangunan rohani secara peribadi di hadapan Tuhan.



Doa Puasa Kebangsaan 31 Hari, Sidang Injil Borneo (SIB/BEM)

(Sabah, Sarawak, Semenanjung)


bottom of page