top of page

Patuhi Firman Tuhan



Melalui ajaran-ajaran-Mu aku mendapat pengertian; oleh itu, aku membenci setiap jalan yang palsu. Firman-Mu lampu bagi kakiku dan cahaya bagi jalanku. Aku telah bersumpah dan menegaskan, bahawa aku akan mematuhi hukum-hukum-Mu yang benar.Mazmur 119:104-106


Semasa anda menjauhkan diri daripada hal-hal duniawi melalui puasa, luangkan masa untuk mendengar Tuhan. Mintalah Dia untuk mengembangkan pemahaman anda tentang kebaikan dan kebenaran Firman-Nya. Bantu anda untuk menyelaraskan hidup anda dengan perintah-perintah-Nya dan pada setiap saat memilih Kerajaan-Nya yang akan datang dan kehendak-Nya untuk dilakukan.


Doa:


Ya Tuhan,


Saya bersyukur untuk Firman-Mu dalam Mazmur 119 yang mengingatkan saya tentang pentingnya taat dan patuh kepada Firman-Mu. Saya mengaku bahawa kadang-kadang saya cenderung kurang memberi tumpuan kepada Firman-Mu dan lebih berminat dengan perkara-perkara duniawi yang boleh mengganggu saya (sebutkan situasi atau contoh tertentu).


Tolong bantu saya untuk menahan godaan dan gangguan, supaya saya dapat mendengar suara-Mu lebih lagi. Bimbinglah saya untuk memahami dengan lebih mendalam kebaikan dan kebenaran Firman-Mu, agar saya lebih kagum dan setia kepada-Mu.


Ya Tuhan, saya berjanji bahawa saya akan memelihara peraturan-Mu yang benar dalam hidup saya. Tolonglah saya untuk hidup menurut Firman-Mu dan sentiasa memilih untuk memenuhi kehendak-Mu dalam segala hal.


Bapa, saya memohon agar hidup saya akan terus diterangi oleh Firman-Mu. Biarlah Firman-Mu menjadi pelita bagi kaki saya dan terang bagi jalan saya, supaya saya dapat berjalan dalam kebenaran-Mu.


Terima kasih, Tuhan, kerana Engkau sentiasa bersedia untuk memberikan pengertian dan hikmat kepada mereka yang mencari kehidupan dalam ketaatan kepada Firman-Mu. Semoga setiap langkah saya membawa kemuliaan kepada-Mu dan mencerminkan kehendak-Mu yang baik.


Dalam nama Yesus saya berdoa, amin.

bottom of page