top of page

Penebus Saya Menyelamatkan


Bacaan Alkitab: Ayub 38-42; Mazmur 1-5


Orang Kristian mempunyai tanggungjawab untuk menjalani kehidupan mereka sebagai pengurus yang baik. Kita harus hidup sesuai dengan potensi yang Tuhan telah sediakan untuk kita. Walaupun kita berada dalam situasi yang muram, kasih dan pengharapan kepada Tuhan seharusnya mendorong kita untuk terus berusaha berbuat baik. Oleh itu, kehidupan Kristian bukanlah hanya semata-mata untuk memanfaatkan kehidupan kita sepenuhnya sahaja. Kita bukan hanya cuba untuk mempunyai pemikiran yang positif melalui pembacaan buku-buku dan seperti yang disarankan oleh para penceramah. Kita perlu mengenali hakikat dosa dan kuasa kejahatan. Manusia tidak dapat menyelamatkan diri mereka sendiri - kita memerlukan Penebus Ilahi untuk menyelamatkan kita.


Dalam kisah Ayub, Tuhan akhirnya memecahkan kesunyian-Nya dari bab 38 dan seterusnya. Tuhan mengingatkan manusia bahawa Dia adalah Pencipta yang Maha Besar, berkuasa dan lebih tinggi daripada semua ciptaan. Tuhan kemudian membebaskan Ayub dari penderitaannya, memulihkan kekayaannya dua kali ganda, dan memberkati keluarganya. Ayub hidup dengan usia yang lanjut (Ayub 42:17). Tuhan menebus dengan memperbaharui dunia yang hancur, membawa penyembuhan, dan memulihkan keadaan.


Penebus kita juga menyelamatkan kita dengan menghakimi orang zalim. Pemazmur menegaskan bahawa Tuhan melihat jalan orang benar, tetapi jalan orang zalim akan binasa (Mazmur 1:6). Apabila bangsa-bangsa berpakat melawan Tuhan dan umat-Nya, Tuhan akan memecahkan mereka dengan tongkat besi dan menghancurkan mereka seperti tembikar (Mazmur 2:9). Semasa kita menghadapi ketidakadilan dan penindasan, marilah kita terus mengejar jalan kebenaran (Mazmur 5:7-8). Sebab keselamatan adalah milik Tuhan; Berkat-Nya akan diberikan kepada umat-Nya (Mazmur 3:8).


Doa:

Tuhan Yesus, kami ingin menumpukan mata kami kepada-Mu kerana hanya kesia-siaan di sekeliling kami. Tolonglah kami untuk berpegang teguh kepada-Mu dan melepaskan perkara-perkara yang bersifat sementara. Kerana, dalam masa-Mu, Bapa Syurgawi kami akan memulihkan segala sesuatu di dalam-Mu. Amin.




Opmerkingen


bottom of page