top of page

Pintu Gerbang Ekonomi 


Bacaan Alkitab : Ulangan 6:7

 

Pemerhatian:

Wahyu 6:5-6 Dan ketika ia membuka meterai yang ketiga, aku mendengar makhluk yang ketiga berkata: Marilah dan lihatlah. Dan aku melihat, dan lihatlah seekor kuda hitam; dan orang yang duduk di atasnya mempunyai sepasang neraca di tangannya. Dan aku mendengar suara di tengah-tengah empat makhluk itu berkata, Satu sukat gandum untuk satu dinar, dan tiga sukat barli untuk satu sen; dan lihatlah jangan menyakiti minyak dan wain.

 

Menurut kitab suci, semasa kita memasuki Hari Akhir, harga makanan akan meningkat kecuali minyak dan wain. Ini adalah perkara-perkara yang tidak dapat kita kawal tetapi kerana kita hidup dengan rahmat Tuhan, di bawah tangan Tuhan Yang Berdaulat, kita boleh meminta Tuhan untuk mengasihani kita.

 

Apabila kita melihat carta di atas, ia menunjukkan bahawa harga beras telah meningkat dengan sangat tinggi selama ini. Tetapi harga petrol kita (Ron 95), kerana subsidi daripada kerajaan, ia kekal sekitar RM2.00 untuk sekurang-kurangnya 10 tahun. Adakah ia tidak memenuhi nubuatan yang disebut dalam Wahyu 6 tetapi Yesus masih akan datang. Jadi bagaimana kita akan hidup dan berdoa?

 

Permohonan:

Apabila ekonomi teruk, golongan pertengahan dan bawahan paling menderita. Ekonomi sesebuah negara terjejas secara luaran dan dalaman tetapi dengan dunia menjadi global, pengaruh luaran adalah lebih tinggi.

 

Bahan Doa

1.  Berdoa agar Tuhan Yang Berdaulat memerintah ekonomi negara kita. Biarlah Dia mengawal dan mengasihani negara kita.

2.  Berdoa agar pemulihan ekonomi negara akan terjadi dengan transformasi besar- besaran melalui setiap sector ekonomi.

3.  Berdoa semua Jabatan Kerajaan dan Swasta di Malaysia memfokuskan kepada kebangkitan ekonomi yang bertahan dan mampan.



Doa Puasa Kebangsaan 31 Hari, Sidang Injil Borneo (SIB/BEM)

(Sabah, Sarawak, Semenanjung)



bottom of page