top of page

Pintu Gerbang Kewangan


Bacaan Alkitab : Amsal 3:9-10


Pemerhatian:

Amsal 3:9-10 Muliakanlah TUHAN dengan hartamu, dan dengan hasil pertama dari segala hasilmu, maka lumbung-lumbungmu akan penuh dengan melimpah-limpah, dan tempat pemerasanmu akan meluap dengan air anggur yang baru.

Ayat-ayat ini menyebut bahawa Menghormati Tuhan dengan harta kita yang juga bermakna pendapatan kita tetapi pada banyak masa, gereja-gereja atau Kerajaan Tuhan bukanlah keutamaan utama Negara. Memberi kepada gereja adalah salah satu cara untuk menghormati Tuhan kita. Apabila bangsa itu mula memuliakan Tuhan dengan hartanya, seperti yang dijanjikan kitab suci, bangsa itu akan makmur.


Dengan Hutang Negara semasa pada RM1.399 trilion dan 0.21 MYR hingga 1 USD seperti yang ditunjukkan dalam troli di atas, kita sebagai sebuah negara benar-benar perlu menghormati Tuhan, bahawa Dia akan membawa rahmat kepada negara.


Permohonan:

Untuk menghormati Tuhan, seseorang mesti percaya dan mengenal Tuhan terlebih dahulu. Orang ramai juga perlu mengetahui cara untuk memuliakan Dia bukan dengan cara mereka sendiri tetapi Cara-Nya seperti yang tertulis dalam kitab suci dalam semua jalanmu akuilah Dia, dan Dia akan mengarahkan jalanmu.


Bahan Doa

1. Bertaubat bagi pihak negara kerana menyalahgunakan dana negara secara tidak wajar.

2. Berdoa agar bangsa-bangsa akan mengakui Tuhan dan percaya kepada-Nya.

3. Mendoakan kebijaksanaan kepada pemimpin negara untuk menguruskan tabung dengan bijak.

4. Berdoa agar Tuhan mengasihani negara dan membuka pintu air Syurga untuk mencurahkan berkat-Nya ke atas bumi.



Doa Puasa Kebangsaan 31 Hari, Sidang Injil Borneo (SIB/BEM)

(Sabah, Sarawak, Semenanjung)


bottom of page