top of page

Pintu Gerbang Pelancongan


Bacaan Alkitab : 1 Raja-Raja 10:1-5; Mazmur 24:7, 9

 

10 Apabila ratu Syeba mendengar tentang kemasyhuran Salomo dan hubungannya dengan TUHAN, dia datang untuk menguji Salomo dengan soalan yang sukar. 2 Setibanya di Yerusalem dengan kafilah yang sangat besar—dengan unta-unta yang membawa rempah-rempah, emas dalam jumlah besar, dan batu-batu berharga—dia datang kepada Salomo dan bercakap dengannya tentang segala yang ada dalam fikirannya. 3 Salomo menjawab semua soalannya; tiada apa yang terlalu sukar untuk diterangkan oleh raja kepadanya. 4 Ketika ratu negeri Syeba melihat segala kebijaksanaan Salomo dan istana yang dibinanya, 5 makanan di atas mejanya, tempat duduk para pegawainya, pelayan-pelayan yang memakai jubah mereka, juru minumannya, dan korban bakaran yang dipersembahkannya di[ a] bait TUHAN, dia terharu. (I Raja-raja 10:1-5)

 

Pemerhatian:

Suatu ketika pada pertengahan tahun 80-an, Ba Kelalan telah dikunjungi oleh ramai pelancong. Kebanyakan mereka datang selepas mereka mendengar tentang kebangkitan yang berlaku pada tahun 1985. Ramai yang datang ingin mendengar sendiri bagaimana kebangkitan itu berlaku. Ramai yang datang juga mengalami perjumpaan peribadi dengan Tuhan apabila mereka melawat Ba Kelalan. Jadi pada masa mereka kembali ke gereja masing-masing, mereka diberkati. Terdapat sekumpulan pelawat kerajaan yang datang pada masa itu. Pemimpin gereja mencadangkan agar mereka mengalu-alukan kedatangan pelawat kerajaan bersama pasukan pancaragam buluh. Pancaragam buluh memainkan lagu raya dan para tetamu begitu terharu dan menangis dengan air mata kegembiraan; tetapi tetamu itu kebanyakannya tidak percaya.

 

Penerapan:

Saya percaya pelawat tersebut dipengaruhi oleh 3 faktor:

1.  Pertama, mereka dipengaruhi oleh kehadiran Tuhan yang begitu nyata di Ba Kelalan pada masa itu kerana suasana dipenuhi dengan kemuliaan-Nya (Zakharia 2:5).

2.   Kedua, komuniti kita (pada masa itu semasa kebangkitan) menunjukkan kasih Tuhan dan membawa terang Tuhan (Yesaya 60:3).

3.   Ketiga, lagu-lagu pujian merdu yang dimainkan oleh pancaragam buluh telah diurapi oleh kuasa Roh Kudus sehingga orang-orang yang tidak percaya pun tersentuh.

 

Bahan Doa

1.   Berdoa agar lebih banyak kampung, pekan dan bandar di Malaysia akan mengalami kebangkitan & transformasi; jadi apabila pelancong dari negara lain datang ke Malaysia, mereka akan mendapat impak dari kuasa Tuhan.

2.   Berdoalah agar gunung-gunung doa kita akan terus menjadi tuan rumah hadirat Tuhan seperti yang dinyatakan dalam Yesaya 2:2-3.

3.   Berdoa agar gereja-gereja asli di Sabah dan Sarawak tidak menghidupkan semula budaya, tradisi atau amalan yang tidak bertuhan (atas nama pelancongan) yang akan menjadi pintu terbuka untuk roh jahat zaman dahulu untuk masuk dan menyebabkan kemudaratan rohani.


Doa Puasa Kebangsaan 31 Hari, Sidang Injil Borneo (SIB/BEM)

(Sabah, Sarawak, Semenanjung)

bottom of page