top of page

Pintu Gerbang Pertanian


Bacaan Alkitab : Kejadian 26:12-14

 

Maka menaburlah Ishak di tanah itu dan dalam tahun itu juga ia mendapat hasil seratus kali lipat; sebab ia diberkati TUHAN. Dan orang itu menjadi kaya, bahkan kian lama kian kaya, sehingga ia menjadi sangat kaya. Ia mempunyai kumpulan kambing domba dan lembu sapi serta banyak anak buah, sehingga orang Filistin itu cemburu kepadanya.

 

Pemerhatian:

Dalam jangka masa 2019-2021 (Covid-19), Ramai orang kehilangan pekerjaan mereka. Many Malaysians lost their jobs and livelihood. Malaysia's Department of Statistics announced that the country's unemployment rate for May 2020 was at 5%, or 778,800 people, the highest in almost a decade13. More than a year later, in October 2021, the unemployment rate has only declined to 4.3%.

 

Tetapi bagi orang yang bertani mereka tidak kehilangan perkejaan, Ramai orang yang belum pernah bercucuk tanam mulai berkebun di atas tanah mereka sendiri. Bagi mereka yang tidak ada tanah, mereka berkebun di tepi jalan raya (reserve land), dari pada hasil kebun mereka ini membantu keperluan harian dan dapur keluarga mereka.

 

Penerapan:

Kita perhatikan riwayat Isak dia sebagai petani dan menabur benih untuk bercucuk tanam di negri itu, lalu dia dierkati Tuhan seratus kali ganda. Bahkan dia menjadi kaya raya. ( Kejadian 26:12,13) Saya perhatikan Ramai orang yang hidup sederhana di kampung , oleh kerena mereka mempunyai kebun sawit, kebun durian dan buah-buahan yang lain, mereka tiba-tiba mejadi kaya.

Di mana pun kita berada baik di kampung dan di bandar, jika Tuhan di pehak kita kita akan mengelami kelimpahan berkat dari Tuhan ( Ulangan 28:1-5)

 

Bahan Doa

1.   Berdoa untuk pertobatan berdasarkan ( 2 Tawarikh 7 :14) bagi tanahair negara kita atas kesalahan semua suku bangsa di Malaysia, supaya kita di bebas dari padadosa- dosa suku bangsa dan dosa national yang menhambat berkat Tuhan.

2.  Berdoa untuk semua umat Tuhan di Sabah dan Sarawak yang menpunyai tanah kosong supaya mereka mulai bercucuk tanam pelbagai pokok buah buahan dan sayur-syuran untuk persapan masa kesukaran masa akan datang.

3.   Berdoa untuk pemimpin negara kita supaya mereka mulai membuat perancangan bajet untuk memperkasakan pertanian untuk seluruh rakyat Malaysia.

4.   Berdoa untuk seorang yang Tuhan telah sediakan sepaerti Yusuf ( Kejadian 41:28-32) akan bangkit menjadi mentri khusus untuk persiapkan masa-masa kiris dan masa kesukaran akan datang.



Doa Puasa Kebangsaan 31 Hari, Sidang Injil Borneo (SIB/BEM)

(Sabah, Sarawak, Semenanjung)

bottom of page