top of page

Pintu Gerbang Raja


Bacaan Alkitab : Mazmur 24:7,9; Daniel 2:21

 

Hati raja ada dalam tangan TUHAN, seperti sungai-sungai air;

Dia membelokkannya ke mana sahaja yang Dia kehendaki. (Amsal 21:1)

 

Dan Dia mengubah masa dan musim; Dia memecat raja-raja dan mengangkat raja-raja; Dia memberikan hikmat kepada orang bijak, dan pengetahuan kepada orang yang berpengertian. (Daniel 2:21)

 

Pemerhatian:

Sejak kejatuhan UMNO dan PH, Raja dan Perdana Menteri mempunyai kuasa yang sama ke atas negara kita. Al-Sultan Abdullah, raja terdahulu, berkata baginda mempunyai empat Perdana Menteri di bawahnya yang merupakan cabaran terbesar baginda selama lima tahun memerintah sebagai Raja. Menurutnya, dia terpaksa bekerja keras untuk menenangkan negara dan memastikan rakyat dapat hidup harmoni. Kami bersyukur kepada Tuhan bahawa Dia berdaulat; Dialah yang meletakkan raja-raja di atas takhta untuk semusim.

 

Penerapan/Aplikasi:

Terdapat nubuatan dalam Alkitab yang mengatakan bahawa Tuhan akan menggoncangkan semua bangsa (Hagai 2:7): dan Aku akan menggoncangkan semua bangsa, dan mereka akan datang kepada Keinginan Semua Bangsa, dan Aku akan memenuhi bait ini dengan kemuliaan. ,' firman TUHAN semesta alam. Negara kita tidak luar biasa daripada gegaran ini. Apabila wabak Covid-19 melanda seluruh dunia, seluruh negara digegarkan. Malah syarikat terbesar runtuh. Raja-raja dan penguasa dunia tahu bahawa ini di luar kawalan mereka. Malah kebuluran di Mesir pada zaman Firaun berada di luar kawalannya. Tetapi Tuhan sudah mengetahui perkara-perkara ini akan berlaku. Tuhan telah menyediakan Yusuf untuk musim ini untuk mendedahkan rancangan ilahi- Nya untuk menyelamatkan keluarga Yakub. Tuhan menggunakan Yusuf untuk menyatakan hikmat-Nya kepada Firaun demi kemuliaan-Nya.

 

Bahan Doa

1.  Berdoalah agar raja kita yang sekarang akan memihak kepada Raja syurga kita dan agar dia secara terbuka menyambut Raja Kemuliaan di dalam hatinya (Wahyu 3:20; Amsal 21:1)

2.  Berdoa agar dia mendapat penghakiman yang tepat pada masa krisis (1 Raja-raja 3:16-28)

3.  Berdoa agar dia akan mencari Yusuf negara kita untuk memulihkan ekonomi kita tahun ini dan seterusnya.

4.  Berdoa agar dia dikelilingi dengan nasihat yang bijaksana daripada Tuhan, seperti raja Darius (Daniel 6:3-5)

5.  Berdoalah untuk Josephs, Esthers dan Daniels akan timbul pada musim ini.



Doa Puasa Kebangsaan 31 Hari, Sidang Injil Borneo (SIB/BEM)

(Sabah, Sarawak, Semenanjung)

bottom of page