top of page

Sabar

Renungan 7 Hari Untuk Suami Isteri Yang Menghormati Ibubapa



Hari ke-4


Ayat Alkitab: "Pastikan bahawa ketabahanmu itu berterusan, sehingga kamu menjadi sempurna tanpa sebarang kekurangan pun." Yakobus 1:4 Renungan:


Menjaga ibu bapa yang sudah tua boleh menjadi proses yang panjang dan mencabar. Penting untuk diingat bahawa kita tidak berada sendirian dalam perjalanan ini. Allah bersama kita, dan Dia akan memberi kita kekuatan yang kita perlukan.


Kita perlu bersabar dengan ibu bapa kita, sebagaimana kita akan bersabar dengan seorang kanak-kanak. Mereka mungkin tidak dapat melakukan perkara-perkara yang mereka biasa lakukan, dan mereka mungkin memerlukan bantuan kita dalam segala-galanya dari mandi hingga memasak. Tetapi mereka masih layak menerima kasih dan hormat kita.


Kita juga perlu bersabar dengan diri sendiri. Menjaga ibu bapa tua boleh memberi tekanan secara emosi dan fizikal. Penting untuk menjaga diri kita, sama ada secara fizikal atau emosi. Kita perlu memastikan kita tidur cukup, makan makanan yang sihat, dan bersenam secara berkala. Kita juga perlu mencari cara untuk bersantai dan mengurangkan tekanan.


Jika kita bersabar dengan diri kita sendiri dan dengan ibu bapa kita, perjalanan menjaga mereka akan menjadi sedikit lebih mudah.


Aplikasi:


Luangkan masa untuk berdoa agar mendapatkan kesabaran.

Minta Allah memberi anda kekuatan untuk bersabar dengan ibu bapa anda.

Cari cara untuk bersantai dan mengurangkan tekanan.

Jangan takut untuk meminta bantuan daripada pasangan anda, anak-anak anda, rakan-rakan anda, atau keluarga gereja anda.


Doa:


Ya Tuhan,


Saya berdoa agar diberi kesabaran untuk menjaga ibu bapa tua saya. Saya tahu perjalanan ini akan panjang dan mencabar, tetapi saya percaya bahwa Engkau akan memberi saya kekuatan yang saya perlukan. Bantu saya bersabar dengan ibu bapa saya, sebagaimana Engkau telah bersabar dengan saya.


Dalam nama Yesus, amin.

Comentários


bottom of page