top of page

Tahun Baru: Ketaatan dan Pemisahan dari Dunia


Janganlah ikut cara dunia, sebaliknya berubahlah menurut pembaharuan fikiranmu. Dengan demikian, kamu dapat memastikan apa kehendak Allah itu, apa yang baik, yang diredai-Nya dan yang sempurna. Roma 12:2


Dalam kita menyambut tahun baru, mari kita renungkan tentang kepentingan hidup dalam ketaatan kepada Tuhan dan pemisahan daripada corak pemikiran duniawi. Dalam Roma 12:2, kita diajak bukan untuk menjadi serupa dengan dunia ini, tetapi untuk diubah oleh pembaharuan budimu.


Tahun Baru adalah masa yang tepat untuk menilai kehidupan kita dan memutuskan untuk hidup mengikut kehendak Tuhan.


Anggaplah ia seperti memulakan lembaran baharu dalam buku yang belum ditulis. Memilih untuk tidak menyerupai dunia ini adalah seperti menulis kisah baru yang penuh dengan kebenaran dan ketaatan kepada Firman Tuhan. Dengan hidup dalam ketaatan dan pemisahan daripada corak pemikiran duniawi, kita boleh memasuki tahun baru dengan semangat baru, bersedia untuk menghadapi perubahan yang mendekatkan kita kepada kehendak Tuhan.


Doa hari ini:

  1. Doa untuk Kehidupan yang Baru Dalam Ketaatan: Berdoa agar diberi keberanian dan keazaman untuk hidup dalam ketaatan kepada Tuhan dalam setiap aspek kehidupan. Mohon kepada Tuhan agar diberikan petunjuk dan kekuatan untuk menolak godaan dunia dan memilih jalan yang benar.

  2. Doa untuk Pemisahan dari Fikiran Dunia: Berdoa agar memahami kepentingan memisahkan diri daripada pemikiran dunia yang sering bertentangan dengan kehendak Tuhan. Mintalah Tuhan untuk membimbing dalam membuat keputusan yang selaras dengan Firman-Nya, walaupun itu bermakna berbeza daripada norma dunia.

  3. Doa untuk Pembaharuan Rohani: Berdoa agar akan mengalami pembaharuan rohani yang mendalam pada tahun baru ini. Mintalah Tuhan untuk membuka mata rohani untuk melihat kehendak-Nya dengan lebih jelas, supaya dapat hidup menurut rencana-Nya sepanjang tahun ini.


Comentarios


bottom of page