top of page

Terang untuk Dunia Gelap


Bacaan Alkitab: Yohanes 1:4-5


Natal membawa berita baik tentang terang di tengah kegelapan. Yesus, Sang Firman, adalah terang kehidupan yang menyinarkan terang-Nya ke dalam dunia yang penuh dengan kekeliruan dan kegelapan dosa. Walaupun dunia ini sering kelihatan suram, kelahiran-Nya membawa harapan dan pengetahuan tentang kasih Tuhan yang tidak terhingga. Semasa kita merenungkan terang itu, kita dipanggil untuk menjadi saksi dan pembawa cahaya dalam dunia yang memerlukan Terang-Nya.


Dalam kelahiran-Nya, Yesus mengajar kita tentang pentingnya kehidupan yang diterangi oleh cahaya-Nya. Kehadirannya memberikan pemahaman tentang kebenaran dan cara hidup yang benar. Apabila kita menghadapi keputusasaan dan kekeliruan, marilah kita mencari cahaya-Nya yang dapat membimbing kita melalui setiap kegelapan dan mengarahkan langkah kita kepada-Nya.


Kelahiran Kristus mengilhami kita untuk menjadi terang di dunia ini. Kita dipanggil untuk memancarkan kasih dan kebenaran-Nya kepada orang lain. Marilah kita merenung bagaimana kita boleh berkongsi terang-Nya melalui tindakan kasih dan kebaikan yang mencerminkan karakter Kristus.


Doa:

  1. Doa Harapan dalam Terang Natal

  2. Doa Terbuka Hati Untuk Kehadiran-Nya

  3. Doa Untuk Kerelaan Menjadi Saksi Terang


bottom of page