top of page

The Lighthouse (Rumah Api)


Matius 5: 14 -16

Kamu adalah terang dunia. Kota yang terletak di atas gunung tidak mungkin tersembunyi. Lagipula orang tidak menyalakan pelita lalu meletakkannya di bawah gantang, melainkan di atas kaki dian sehingga menerangi semua orang di dalam rumah itu. Demikianlah hendaknya terangmu bercahaya di depan orang, supaya mereka melihat perbuatanmu yang baik dan memuliakan Bapamu yang di sorga."

 

Lighthouse atau rumah api menjadi simbol dari terang yang menuntun dan melindungi, memberikan arah dan keamanan di tengah kegelapan dan badai. Ianya menarik perhatian kapal-kapal yang berlayar di lautan.

 

Begitu juga kita sebagai orang yang percaya dan memiliki cahaya Kristus itu di dalam diri kita. Biarlah kita sentiasa menjadi “Lighthouse” di tgh kegelapan itu dan memancarkan kemuliaan Kristus melalui teladan dan tindakan kita sehingga setiap yang melihat akan berlari kepada cahaya itu. Dan akhirnya, mereka juga akan mengalami kasih Tuhan itu dan nama Tuhanlah yang dimuliakan.

 

Lighthouse dari perspektif Tuhan mengajarkan kita untuk menjadi terang bagi dunia, tetap teguh dalam iman, siap untuk mengorbankan diri demi orang lain, dan selalu mengandalkan petunjuk dan kekuatan-Nya dalam setiap langkah hidup kita.

 

Doa Hari Ini:

1. Kita berdoa bagi setiap orang yang sedang tenggelam di dalam keputusasaan, supaya melalui kita saksi-saksi kasih Tuhan , mereka dapat melihat keindahan dan kebenaran Tuhan itu

2. Kita berdoa bagi generasi anak muda yang hidup di zaman ini, supaya mereka tetap memiliki iman yang teguh di dalam Tuhan dan mereka sedar bahawa merekalah cahaya itu yang terus bersinar di dalam kegelapan.

3. Kita berdoa bagi saudara dan saudari kita di dalam Kristus supaya mereka diberi kekuatan untuk dapat menyatakan kasih Kristus di dalam kehidupan mereka. Hidup di dalam kebenaran Tuhan dan menjadi teladan di mana sahaja mereka ditempatkan baik di rumah, marketplace serta komuniti mereka.

 

Teresa May, SBA

bottom of page