top of page

Tiada Penolakan Dalam Yesus


'Yesus menangis.' (Yohanes 11:17-44, ayat 35)


Renungan:


Hari ini kita bertanya kepada diri sendiri: bolehkah Yesus berasa simpati kepada kita apabila kita berasa sedih? Adakah Yesus merasakan perasaan yang sama apabila kita kehilangan orang yang kita sayangi? Ayat di hadapan kita hari ini tidak meninggalkan keraguan. Mengapa Yesus menangis? Adakah kerana simpati terhadap Maria dan Marta? Saya fikir itu mungkin sebahagian daripada punca air matanya, tetapi sebab utama (pada pandangan saya) adalah perasaan kehilangan peribadinya.


Saya tidak pasti apa yang akan saya katakan sekarang, tetapi saya merasakan bahawa apa yang Yesus lakukan di sini membenarkan dirinya merasakan kesedihan yang melanda dirinya apabila memikirkan rakannya ditelan oleh kematian. Seseorang mungkin berfikir bahawa kerana Yesus tahu Dia akan menghidupkan semula Lazarus, Dia tidak akan berasa sedih. Tetapi Dia tahu bahawa menafikan apa yang Dia rasa pada saat itu (kesedihan) kerana apa yang Dia akan rasa dalam beberapa jam akan datang (kebahagiaan), tidak akan selaras dengan cara keperibadian manusia atau kesihatan berfungsi dengan baik.



Anda lihat, tidak kira betapa positif dan optimistik pandangan kita, kita tidak boleh menafikan apa yang kita rasa sekarang. Kita tidak perlu terbawa-bawa oleh perasaan kita ke dalam pusaran keputusasaan, tetapi kita mesti bersedia untuk menghadapi dan merasai emosi tersebut. Itulah prinsip kesihatan mental dan emosi yang Yesus ketahui, fahami, dan amalkan. Jadi, berdiri di hadapan kubur Lazarus, Dia membiarkan kesedihannya terungkap. Air mata mula mengalir dari matanya. Ingatlah, semasa anda bersedih, bahawa Dia yang menangis di kubur sahabat terdekat-Nya bukan sahaja mengetahui perasaan anda, tetapi akan memberikan kekuatan dan kuasa-Nya yang tidak putus-putus kepada anda.


Pengajian Lanjutan:


Lukas 19:41-44;

1 Tesalonika 4:13-18;

Wahyu 21:1-4


Doa:


Yesus yang dikasihi, betapa bersyukurnya saya mengetahui bahawa hatimu juga telah merasakan kesedihan dan kesedihan yang paling dalam. Bantu saya berkongsi kesedihan saya dengan anda, kerana 'kesedihan terbahagi dua'. Saya meminta ini dalam dan melalui nama anda yang tiada tandingan dan berharga. Amin.


Rev Gerawat Maran

bottom of page