top of page

Yesus Membebaskan Anda Daripada Ketakutan

Hari 14: Siri Pengabdian Dari Fokus Pada Keluarga


"Serahkan segala kerunsinganmu kepada Allah, kerana Dia mengambil berat tentangmu." 1 Petrus 5:7 AVB


BERCAKAP DENGAN ALLAH


Berterima kasih kepada Tuhan kerana Dia berjanji untuk sentiasa bersama anda. Mintalah Tuhan untuk membantu anda mempercayai-Nya supaya anda boleh bebas daripada beban ketakutan.


MELANGKAH KE TEMPAT YANG DALAM


Kumpulkan timbunan buku. Pilih seorang ahli keluarga untuk berdiri dengan tangan dihulurkan sementara yang lain meletakkan buku ke tangannya, satu demi satu, sehingga dia tidak dapat memegang lebih banyak lagi. Semasa setiap orang menambah buku, minta mereka untuk berkongsi satu ketakutan yang mereka ada.


LEBIH DALAM LAGI


Ketakutan adalah seperti buku yang anda bawa - setiap satu menambah berat dan menambah beban. Sebaliknya, apabila anda menyerahkan ketakutan anda kepada Tuhan, ia seperti mengeluarkan buku dari timbunan - bebannya lebih ringan apabila beban anda terangkat. Tuhan tidak mahu ketakutan anda membebankan anda. Yohanes 14:27 AVB berkata "Sejahtera Kutinggalkan bagimu. Sejahtera-Ku sendiri Kuberikan kepadamu. Apa yang Kuberikan kepadamu bukan seperti yang disogokkan oleh dunia. Janganlah resah hatimu dan janganlah takut." Tuhan mengasihi anda dan mengawal keadaan anda. Walaupun keadaan tidak berjalan seperti yang anda inginkan atau harapkan, anda tidak perlu risau atau takut. Anda boleh bebas daripada ketakutan anda kerana Dia tidak akan pernah meninggalkan anda dan tidak akan membiarkanmu anda (Ibrani 13:5). Dia akan memikul beban untuk anda!


PERBINCANGAN


Apakah perasaan anda apabila mengetahui Tuhan ingin memberi anda kedamaian dan kebebasan daripada ketakutan?

Adakah sukar untuk mempercayai Tuhan dengan kebimbangan dan ketakutan anda? kenapa?

Apakah ketakutan yang perlu anda berikan kepada-Nya?





bottom of page