top of page

Yesus Yang Hidup Dalam Saya


Petikan Ayat: Yohanes 15:1-5

Renungan Peribadi:

Tinggal di dalam Kristus berarti Yesus yang tinggal di dalam saya; Saya dicantumkan kepada Kristus yang membolehkan saya menghasilkan buah Kristus dalam diri saya. Semasa kita dicantumkan dan tinggal di dalam Kristus, kita menerima pertolongan Tuhan. Kita diberi makan, dipangkas agar dapat dengan lebat menghasilkan buah watak Kristian, dan tingkah laku Kristian. Kita mesti terus memupuk hubungan itu setiap hari. Bagaimana? Melalui firman Allah, melalui peribadi berdoa, dan melalui rajin mengikuti persekutuan Kristian.

Tidak ada rahasia dalam menjalani kehidupan yang berbuah. Kuncinya adalah - Yesus hidup di dalam saya (Yohanes 15:1-5). Yesus berjanji akan mengirim Roh Kudus untuk tinggal di dalam para murid, dan Roh Kudus akan bersaksi tentang Yesus. Dia akan memberi kuasa kepada orang percaya untuk menunjukkan kepribadian Yesus (karakter dan perilaku) - yaitu Buah Roh.

Soalan Aplikasi: Saudara, adakah anda telah dicantumkan ke dalam Kristus, iaitu dengan pengakuan, percaya dan menerima Yesus dengan iman dan setia dengan pembaptisan anda? Adakah anda menghasilkan buah watak Kristian dan tingkah laku Kristian? Atau adakah anda dahan yang tandus? Tuhan mahu memberi anda makan. Dia mahu mengangkat kamu, dan Yesus mau memangkas anda supaya anda boleh menghasilkan buah untuk kemuliaan-Nya.


Doa: Yesus Kristus yang kami kasihi, terima kasih kerana Engkau adalah anggur yang benar. Tolong aku oleh Roh Kudus-Mu, untuk tinggal di dalam Engkau, untuk melekat dan berpegang teguh pada-Mu. Tolong jalani hidupku dalam persekutuan yang intim dengan-Mu. Jangan pernah melepaskan peganganMu sesaat pun dari aku. Dalam nama-Mu Yesus, Tuhan dan Juruselamat aku berdoa.


Amin.


Pr Roland

Comments


bottom of page