top of page

(1) Mengetahui Identiti Sebenar Akan Menentukan Destini Kita

“Melalui iman dia meninggalkan Mesir, tanpa takut akan kemurkaan raja; kerana hatinya teguh seolah-olah dia melihat Allah yang tidak mungkin dilihat.” (Ibrani 11:27 AVB)



Identiti kita menentukan destini kita. Itu satu kenyataan yang cukup besar. Tetapi dalam kehidupan Musa, kita dapat melihat bahawa ia adalah benar. Sebaik sahaja Musa menyedari siapa dirinya, hidupnya mempunyai arah yang baru. “Melalui iman dia meninggalkan Mesir, tanpa takut akan kemurkaan raja; kerana hatinya teguh seolah-olah dia melihat Allah yang tidak mungkin dilihat.” (Ibrani 11:27 AVB)


Mempelajari identiti sebenar kita akan menentukan dua perkara:

  • Ia memberi kita keberanian untuk melepaskan masa lalu,

  • dan ia memberi kita keberanian untuk melangkah ke masa depan.


Di marketplace, mengetahui identiti kita adalah penting. Ia akan menentukan kejayaan kita di dalam kerjaya kita dan juga menentukan bagaimana kita mempengaruhi orang lain di tempat pekerjaan kita.


Musa “meninggalkan tanah Mesir”. Dia mempunyai keberanian untuk melepaskan masa lalunya.


Dalam Alkitab, Mesir sentiasa mewakili perhambaan dan perhambaan kepada sesuatu. Jadi inilah soalannya: Apakah Mesir kita? Apa yang memperhambakan dan mengawal kita? Adakah kita mempunyai keberanian untuk menjauhinya? Mengetahui identiti sebenar kita memberi kita keberanian.


Seterusnya, "dia terus berjalan." Dia mempunyai keberanian untuk melangkah ke masa hadapan - Panggilannya.


Mengetahui identiti kita memberi kita keberanian untuk melangkah ke destini baru. Alkitab berkata, “Sesiapa yang ada dalam Kristus adalah ciptaan baru. Hal-hal lama telah lenyap dan segala-galanya baru.” (2 Korintus 5:17 AVB)


Apabila kita menerima Yesus dengan iman, Tuhan mengampuni dosa kita. Dia memberikan kita identiti baru dalam Kristus. Ini adalah "dilahirkan semula." Ia adalah satu permulaan yang baru, satu catatan yang baru, satu destini yang baru.


Sebaik sahaja Musa menemui identitinya yang sebenar, dia menumpukan perhatian kepada destininya. Dia seperti pelari Olimpik yang tidak melihat ke kanan atau kiri, tetapi hanya melihat ke hadapan ke garisan penamat.


“Marilah kita mengarahkan mata kita kepada Yesus, Pelopor dan Penyempurna iman kita. Untuk kebahagiaan yang ditentukan bagi-Nya, Dia telah menanggung seksa salib, tanpa menghiraukan pengaiban itu, dan sekarang Dia duduk di sebelah kanan takhta Allah.” (Ibrani 12:2 AVB)


Yesuslah yang memulakan dan mengakhiri perlombaan ini.



Dan Kolose 3:1-2 menyatakannya begini, “Dengan demikian, jika kamu telah dibangkitkan bersama Kristus, carilah perkara-perkara yang berkaitan dengan syurga, tempat Kristus duduk di sebelah kanan Allah. Tumpukan pemikiranmu kepada hal-hal di syurga, bukan hal-hal di bumi.” (AVB)


Apabila Tuhan telah memberi kita identiti baru, kita boleh memberi tumpuan kepada jangka panjang—bukan pada keutamaan atau pendapat orang lain tetapi pada realiti syurga dan perlumbaan yang Tuhan berikan kepada kita untuk berlari.


Ketahui identiti kita. Pergi dari masa lalu kita. Maju ke hadapan ke destini kita.


bottom of page