top of page

(11) Berehat, dan Percayalah Masa Tuhan


“Sandarkan hatimu kepada Tuhan dan sabarlah menanti tindakan-Nya; jangan gusar kerana ada yang makmur mengikut jalan sendiri, kerana ada yang menjayakan rancangan zalim. Jangan marah, jangan meradang; jangan gusar – segalanya cuma membawa mudarat.” (Mazmur 37:7-8 AVB)



Amsal 19:2b berkata, “Bersemangat pun tidak baik jika tanpa pengetahuan, dan orang yang terburu-buru melangkah akan tersesat.” (Amsal 19:2 AVB). Ia mengecewakan apabila kita tergesa-gesa. Tuhan tidak pernah tergesa-gesa! Alkitab berkata satu hari adalah seperti seribu tahun dan seribu tahun adalah seperti satu hari bagi Tuhan. Salah satu perkara yang paling sia-sia untuk kita cuba lakukan ialah mempercepatkan Tuhan. Apabila kita cuba untuk mengambil perkara ke dalam tangan kita sendiri dan membantu Tuhan, kita akan mendapat masalah.

Apabila kita mendapat mimpi daripada Tuhan dan membuat keputusan untuk mencapainya tetapi kemudian dipaksa masuk ke bilik menunggu Tuhan, kita mula cuba memikirkan cara untuk melakukan untuk Tuhan.


Tetapi Alkitab berkata untuk mempercayai masa Tuhan: “Sandarkan hatimu kepada Tuhan dan sabarlah menanti tindakan-Nya; jangan gusar kerana ada yang makmur mengikut jalan sendiri, kerana ada yang menjayakan rancangan zalim. Jangan marah, jangan meradang; jangan gusar – segalanya cuma membawa mudarat.” (Mazmur 37:7-8 TLB).


Berehat (rest) adalah perbuatan iman. Ini bermakna kita menunggu Tuhan. Ketika Yesus dan murid-murid berada di dalam perahu yang dilanda ribut besar, Yesus hanya terus tidur melalui semua keributan sementara para murid ketakutan. Apabila mereka membangunkan dia untuk bertanya, "Mengapa kamu tidur?!" dia menjawab, “Adakah kamu fikir Tuhan akan membiarkan perahu itu tenggelam bersama saya di dalamnya?” Dengan tidur melalui ribut, Yesus berkata bahawa kita boleh mempercayai Tuhan walaupun di tengah-tengah ribut.


Apabila kita menghadapi ribut, di marketplace, kita akan cenderung untuk berjaga sepanjang malam dan bimbang tentangnya. Tetapi itu bermakna kita tidak hidup dengan iman. Kita tidak boleh tidur kerana kita tidak benar-benar mempercayai Tuhan untuk menyelesaikannya. Tuhan berkata, “Jangan risau. Ingat bahawa saya sentiasa bersama anda, dan anda boleh mempercayai masa saya."


Kebimbangan hanya membuat kita sengsara. Oleh itu, berhentilah bimbang, dan mula mempercayai Tuhan untuk bekerja di dalam kita dan melalui kita semasa kita di dalam kelewatan dalam perjalanan ke impian kita.


bottom of page